Afbeelding

Dubbel Delft

vaste rubrieken

De laatste vuurwerkresten zijn opgeruimd, de overgebleven oliebollen naar de vogels, de kerstversiering weer naar zolder, de goede voornemens alweer drie dagen oud, kortom: het nieuwe jaar is begonnen. En als het een beetje meezit wordt 2016 een jaar met minder puinhopen in de stad, minder 'spoorzone'. Delftenaren schijnen de stad een onvoldoende te geven als het gaat om de bereikbaarheid in 2015. Terwijl de gemeente juist erg tevreden is over hoe het allemaal is gegaan. Vooral op 'social media' was de kritiek stevig. Je kan je natuurlijk afvragen hoe je op een (nog) betere manier een enorme betonnen kolos - het spoorviaduct uit de jaren zestig – uit de stad verwijdert. De mensen die vinden dat er bijzonder creatieve oplossingen werden bedacht om het verkeer toch te kunnen laten doorstromen hoor je waarschijnlijk niet terug in de kritiek. Waar gehakt wordt vallen spaanders. Toegegeven, hier waren het wel erg grote spaanders, maar we zijn er toch redelijk goed doorheen gekomen. Overigens blijken de hulpdiensten, ondanks alle verkeersperikelen, de hulp die van hen verwacht wordt binnen de verplichte tijd te hebben verleend. In de jaren zestig lag de stad overigens ook flink overhoop: niet alleen de aanleg van het spoorviaduct, maar ook het doortrekken van de Zuidwal naar de Sebastiaansbrug - ook nieuw - leverde flinke verkeersstremmingen op. Zoals te zien op de oude foto van Tiemen, gemaakt op de hoek Oude Delft – Zuidwal. Met de gashouder van de gasfabriek en de Rotterdampoortbrug nog vol in bedrijf. Zoals het een goed persfotograaf betaamd wordt er ook gewerkt op de bouwplaats, al of niet geregisseerd: twee man druk bezig met een flinke boorhamer om een stuk muur een kopje kleiner te maken. In die tijd had je als bouwvakker niet alleen een lts-opleiding nodig, maar blijkbaar ook een flinke stage bij het circus. Twee man op een smal muurtje met aan één kant water; de arbeidsinspectie zou er nu de vingers bij aflikken. En verkeersoverlast zal het ook hebben opgeleverd, maar of het ook tot zoveel kritiek leidde? Misschien een ingezonden brief in de krant. De afgelopen jaren is er op deze locatie wederom gesloopt en gebouwd ter meerdere eer en glorie van de nieuwe tramlijn. En ook dat hoort, net als de Sebastiaansbrug, bij de uitdagingen van 2016.