Wat ik zeggen wil

vaste rubrieken

Onevenwichtigheid
DELFT - In de Delft op Zondag van 6 december vraagt Ernst Neher zich onder de titel 'Lekker sociaal' af of de ChristenUnie zich de gevolgen wel realiseert van de aangenomen motie om Stedin geld te laten betalen voor kabels en leidingen in de Delftse grond. Anders dan hij veronderstelt zal Stedin een eventuele belasting op kabels en leidingen in Delft doorberekenen aan alle huishoudens in het aansluitingsgebied van Stedin. Dus niet alleen aan de huishoudens in Delft. Momenteel heffen gemeenten als Rotterdam en Den Haag deze belasting al en halen daarmee elk meer dan 10 miljoen euro op. De Delftse inwoners betalen hier via de verrekensystematiek van Stedin aan mee, maar zien hier niets van terug. De ChristenUnie wil deze onevenwichtigheid aanpakken. Om die reden heeft de ChristenUnie een motie ingediend waarin het college wordt opgedragen om uit te zoeken of het mogelijk is dat de Gemeente Delft deze belasting ook gaat heffen. Als dat mogelijk blijkt te zijn en Delft deze belasting invoert dan wordt deze belasting door Stedin uitgesmeerd over alle aansluitingen in de regio. De opslag op de energierekening voor de Delftenaren zal beperkt zijn, maar er komt wel extra geld - tussen de 1 en 2 miljoen euro - beschikbaar dat ten goede kan komen aan Delft en de Delftse inwoners.

Jabco Vreugdenhil, Delft

Sebastiaansbrug
DELFT - Met interesse heb ik in Delft op Zondag onlangs de visie gelezen van de belangengroep 'De Brug Moet Beter'. Ik zie ook graag moderne architectuur die aansluit bij het stadsbeeld. Nu is de Sebastiaansbrug een markant voorbeeld geworden van het bestuurlijk onvermogen van de opeenvolgende Delftse colleges. In de oorspronkelijke planning van de Stadsregio Haaglanden had de tram al in 2009 naar de TU moeten rijden... Door enorme blunders wordt het nu 2020 (!). Elf jaar vertraging voor een eenvoudige tramlijn, het is een gotspe. In die elf jaar worden er bakken met subsidies in een bodemloze put gestort, maar dat interesseert de Delftse politiek geen zier. Al weer een paar jaar vertrekken er lege trams vanaf de Plantage. Daar moet een dikke exploitatiesubsidie bij, terwijl er elders stevig gesneden wordt in de OV-budgetten. Onderwijl mogen zich elke ochtend hordes studenten in een bus proppen of wachten op de volgende of de bus die daarna komt. En juist tramlijn 19 was bedacht als een slimme railverbinding die vanaf de universiteit snel en gemakkelijk aansluiting zou bieden op andere OV-lijnen en die diverse OV-knooppunten zou bedienen. Het klopt ook allemaal, alleen moet hij wel rijden. De Tramlijn Begeerte zal er in 2020 wellicht toch komen? Een stad met een beroemde technische universiteit, die niet in staat in staat is om een goede en fraaie brug voor trams, fietsers en auto's te bouwen. Misschien toch op zoek gaan naar een flamboyante burgemeester met technisch inzicht? Aan intelligentie ontbreekt het in Delft niet, alleen wie durft ?

Hans Casteleijn, Nootdorp

Tramhalte
DELFT - Vorige week hebben we tijdens de klimaatconferentie in Parijs een belangrijk akkoord in de geschiedenis van de mensheid bereikt. In de gewone werkelijkheid van Delft denken onze beleidsmakers en uitvoerders daar niet zo hard aan. Als rare samenloop van omstandigheden is met ingang van 13 december de tramhalte Wateringsevest opgeheven. Ruim veertig jaar stond die altijd voor mij klaar, dichtbij als het begin van een verbinding tussen soms verre bestemmingen tot in China toe, via Den Haag HS. Ook steeds dichterbij verbindingen met zware boodschappen vanaf maar één halte verder: de Schoolstraat. Het Spoorzoneproject heeft weinig aandacht voor voetgangers. Nu moeten we dus verder lopen, of toch maar de auto nemen om het verlies van deze stille vriend tegemoet te komen, dus met de uitstoot van meer broeikasgassen.

Ton Jacobs, Delft