<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419594&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo delftopzondag.nl
Grote buizen ‘stempels’ houden de muren op hun plaats in de bouwput van de nieuwe parkeergarage aan de Spoorsingel. (foto: Henk de Kat)
Grote buizen ‘stempels’ houden de muren op hun plaats in de bouwput van de nieuwe parkeergarage aan de Spoorsingel. (foto: Henk de Kat)

Spoorsingelgarage door grondwater 2 miljoen duurder

DELFT – De in aanleg zijnde parkeergarage onder de Spoorsingel wordt bijna twee miljoen euro duurder dan waarop de Gemeente Delft had gerekend. De kostenstijging heeft te maken met het grondwater.

Door: Henk de Kat

De druk daarvan blijkt, net als bij de treintunnel en ook de nieuwe rijksweg A4 het geval was, in de praktijk groter dan aan de tekentafel was gedacht. Het stadsbestuur had 37 miljoen euro uitgetrokken voor een keldergarage van twee verdiepingen, met daarin plek voor bij elkaar 650 auto's. Er moet echter nog 1,9 miljoen bij, waarmee de bouwsom nu uitkomt op 38,9 miljoen euro. Het extra geld is nodig voor het aanpassen van het oorspronkelijk gemaakte ontwerp en de uitvoeringsmethode, aldus een woordvoerder van de gemeente. De bijkomende maatregelen komen onder meer neer op zwaardere wapening in de diepwanden, zodat die steviger worden, en op het verlengen van zogenoemde trekpalen. Dat zijn schuine funderingspalen, die moeten voorkomen dat de parkeerkelder omhoog komt door opwaartse waterdruk onder de laagste vloer.
Het is niet de eerste keer dat werk in de spoorzone duurder wordt als gevolg van het grondwater. Meteen al na de concrete bouwstart van de tunnel, in 2010, bleek dat het grondwater veel meer problemen opleverde dan ingeschat. De Tweede Kamer moest overhaast met 77 miljoen euro extra over de brug komen voor het ondergrondse spoor in Delft, ook toen voor noodzakelijke bouwaanpassingen. Het ministerie heeft daarna geruime tijd overwogen Delft verantwoordelijk te stellen voor deze strop, omdat de stad 'verkeerde gegevens over de waterstand' zou hebben aangeleverd. Uiteindelijk heeft het rijk afgezien van zo'n claim.
Bouwconsortium CCL, dat zowel de treintunnel, voor rekening van het rijk, als de parkeerkelder bouwt, heeft Delft wel aansprakelijk gesteld voor de eveneens door grondwater teweeg gebrachte hogere kosten van de ondergrondse garage, een puur gemeentelijk project. Aan deze claim is recent tegemoet gekomen, blijkt uit een rapportage van B en W.
De aanleg van de parkeergarage is inmiddels in volle gang. Onder meer ter hoogte van 'Delftstede' is aan de Spoorsingel te zien dat tal van grote buizen, 'stempels', zijn aangebracht om de wanden van de kelder en spoortunnel tegen de waterdruk uit elkaar te houden. Dat is in dit stadium overigens een gebruikelijke bouwtechniek, aldus aannemerscombinatie CCL. De buizen kunnen weg als van de kelder de vloeren en het dak klaar zijn. Die zorgen dan voor de inwendige tegendruk. De gemeente verwacht dat de parkeerkelder nog voor de zomer van 2018 in gebruik kan worden genomen. Het is de bedoeling dat een half jaar daarvoor de Delftse raad een besluit neemt over de tarieven voor losse parkeerders en buurtbewoners.

 


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419594&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
 

<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419605&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419598&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>