Bedrijf uit Ypenburg werkt twaalf jaar lang aan een buis die in vijf uur tijd naar de Schie wordt vervoerd

Algemeen

Even voor één uur ’s nachts wordt de opgerolde buis op de oplegger geladen.

YPENBURG – Een 800 meter lange composietenbuis is in de nacht van zondag op maandag vanuit Ypenburg vertrokken naar Australië. De vrachtwagen met oplegger en opgerolde buis deed vijf uur over de eerste anderhalve kilometer.

Niet zo vreemd, aangezien de buis bijvoorbeeld drie keer onder de bovenleiding van een tram door moest. “Door het slechte weer konden we de bovenleidingen niet loskoppelen”, vertelt Martin van Onna, directeur van het bedrijf Airborne Composite Tubulars, dat de buis maakte. Vanwege de vorst moest de tram zondagnacht blijven rijden om de bovenleiding warm te houden. “Gelukkig was de combinatie laag genoeg: 5 meter en 84 centimeter. Daardoor konden we de bovenleiding omhoog duwen en er onderdoor.” De opgerolde composietenbuis werd om één uur ’s nachts op de vrachtwagen gezet. Om zes uur ’s ochtends stond de rol op een boot in de Schie, ter hoogte van de kruising van de Delftweg en de Zuiderweg. De bestemming: IJmuiden. En vandaaruit de zee op, naar Australië. De buis is zo bijzonder dat ze die daar niet zelf kunnen fabriceren. Van Onna: “Het is een unieke buis met een unieke technologie. We zijn de eerste ter wereld die zoiets maken. Het is een composietenbuis die een hele sterke druk aan kan. De buis kan daarom in diep water worden gebruikt, zelfs op 2000 meter diepte. Hij wordt gebruikt bij 200 bar, maar hij kan een werkdruk van 600 bar aan.” En alsof dat nog niet genoeg is: “De buis is oprolbaar èn heeft een gladde binnenkant. Zoiets bestond nog niet. Deze ontwikkeling wordt door de hele olieindustrie in de gaten gehouden. Het is de toekomst voor olieproductie in diep water. De buis kan namelijk een hele hoge en extreme druk hebben. Dat hij ook nog oprolbaar is, maakt ‘m uniek.” 

Hoewel die indruk soms wèl wordt gewerkt, is het leveren van de buis voor Airborne Composite Tubulars geen routineklusje. “Dit is de eerste grote buis die we afleveren. We verwachten in de toekomst heel veel van zulke zaken te kunnen doen voor andere maatschappijen die dit soort systemen gebruiken.” De eerste echte testcase was volgens Van Onna in elk geval meer dan geslaagd. “Ik ben heel erg tevreden. We hebben twaalf jaar lang aan deze technologie gewerkt. Dat de buis deze week op een schip naar Australië is vertrokken, is voor ons letterlijk een mijlpaal.” (JN)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12