Het strooizout is bijna op, nu maar hopen op goed weer en nieuwe ladingen

Algemeen

Woensdagmiddag lag er bij De Staal nog een klein bergje zout.

DELFT – Automobilisten en andere weggebruikers opgelet: Het Delftse strooizout is bijna op en het is de vraag wanneer nieuwe ladingen binnenkomen. Of er voor dit weekend nog genoeg strooizout is, is volgens de Gemeente afhankelijk van het weer.

Bij ‘De Staal’ aan de Staalweg is het woensdagmiddag vrij rustig. Het is koud, maar er valt geen winterse neerslag. Gelukkig maar, want veel zout is niet meer voorhanden. De strooiwagens staan geparkeerd in een grote hal. Aan de achterkant van het terrein staan de drie loodsen waar normaal gesproken het strooizout ligt opgeslagen. In één van de loodsen ligt nog een redelijke bergje zout, in de loods rechts daarvan ligt een berg zand. Die producten moeten worden vermengd voordat het de strooiwagens ingaat, want dat levert straks weer meer kilometers aan bestrooide wegen op. 

De Gemeente Amsterdam heeft in theorie nog genoeg strooizout om tot juni de wegen begaanbaar te kunnen houden, maar in Delft leek men niet op zo’n strenge winter voorbereid. “Het raakt langzaam op, bijna alle gemeentes hebben daar last van”, laat een Gemeentewoordvoerder weten. De Gemeente zegt daarom ‘bewuste keuzes’ te moeten maken over waar wel en waar niet gestrooid wordt. 

Woensdagmiddag was de voorraad nog voldoende om vier volledige strooiroutes van 225 kilometer door de stad te maken. “Dat is best wat”, zegt de woordvoerder, “maar wanneer we weer nieuw zout krijgen is de vraag. De leveranciers zeggen dat de schepen met zout onderweg zijn en dat ze komende week aankomen. Wanneer wij het weer binnenkrijgen is nog even koffiedik kijken.” Dat is bovendien afhankelijk van het transport. “En er zijn nóg zo’n 500 gemeenten die bij dezelfde leverancier zout willen halen”, voegt de woordvoerder daaraan toe. 

Om toch nog zo veel mogelijk te kunnen strooien worden de vaste routes ingekort en wordt het zout vermengd met zand. “Zout reageert met ijs, zand maakt de ondergrond alleen ruw”, legt de woordvoerder uit. Waar wel en waar niet wordt gestrooid, wordt bepaald door een ‘winterteam’ met daarin vertegenwoordigers uit verschillende disciplines. Zij geven bijvoorbeeld aan de strooiwagens door dat er beter bij een ziekenhuis dan op een bedrijventerrein kan worden gestrooid.

Geen probleem
Ondernemer en Bekende Delftenaar Anton Prins snapt er niets meer van. “Is alle kennis van vroeger dan niet meer aanwezig?”, schrijft hij naar de krant Delft op Zondag, nadat hij heeft gehoord dat in Delft bijna geen strooizout meer voorradig is. “Vroeger, en dan spreek ik over meer dan 50 jaar geleden, hadden we ook sneeuw, en niet zo’n beetje ook.” Toen was het volgens Prins echter geen probleem. “In de stad ging de sneeuw dan de grachten in, in de buitenwijken ging het in de sloten en de vijvers. Daarna werd er met zand gestrooid, elke dag opnieuw.” 

De sneeuwrestanten werden volgens Prins zodoende vermengd met zand. “Dat gaf een massa waar auto’s grip op hadden”, stelt hij. “En als de rotzooi weer weg was, vulde het zand de voegen tussen de straatstenen op, waardoor de klinkers weer vast kwamen te zetten.” Het mes snijdt dus aan twee kanten, meent Prins. “In het verleden heb ik alle politieke partijen hier al van op de hoogte gesteld. Het resultaat? Dat kunt u zelf zien.” (JN)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12