Even bellen met... Victor Knoop

Algemeen

De Delftse wetenschapper Victor Knoop is afgelopen week aan de TU Delft gepromoveerd op de effecten van ongevallen op de weg. Een deel van zijn onderzoek en aanbevelingen gaan over ‘kijkfiles’.

-U heeft onder andere onderzocht wat de effecten zijn van kijkfiles. Wat is de conclusie?
De meest opvallende conclusie is dat kijkfiles net zo funest voor de doorstroming in het verkeer zijn als het ongeluk zelf.


-Was dat niet al langer bekend?
Het fenomeen kijkfiles is natuurlijk al heel lang bekend, maar uit mijn onderzoek is gebleken dat mensen veel langer naar een ongeluk kijken dan we altijd dachten. Wij hadden verwacht dat door een kijkfile de wegcapaciteit (verkeersdoorstroming) met zo’n 10 tot 20 procent zou afnemen, maar dit blijkt een afname van 30 tot 50 procent te zijn. En dat is net zo veel als op de weghelft waar het ongeval heeft plaatsgevonden


-Bevat uw onderzoek ook aanbevelingen om kijkfiles te voorkomen?
Eén van mijn aanbevelingen is het gebruik van zogenoemde kijkschermen. Het plaatsen van schermen kan een methode zijn om nieuwsgierige automobilisten het zicht op het ongeluk te ontnemen. Rijkswaterstaat experimenteert hier momenteel mee.


-U heeft ook onderzocht hoe het is gesteld met de reactietijd na het zien van een ongeval?
Het blijkt dat weggebruikers na het zien van een ongeval of incident langzamer op hun voorganger reageren dan in normale omstandigheden. Ongeveer tweederde van de bestuurders heeft een reactietijd die iets langer is dan normaal, namelijk twee tot drie seconden in plaats van anderhalf tot twee seconden. Bij deze groep valt het dus wel mee, maar éénderde van de automobilisten reageert na het zien van een ongeval pas na ongeveer vijf seconden op zijn voorganger. Dat is veel langer dan normaal.

-Heeft u een beeld van het type automobilist dat langzamer reageert?
Nee, helaas niet. We hebben vanuit een helikopter video-opnames gemaakt en dan kun je niet zien wie er in de auto zit. We hebben dus ook geen relatie kunnen leggen met bijvoorbeeld de leeftijd of anderszins.


-Heeft u nog een tip voor automobilisten die een ongeval zien?
Veiligheid staat natuurlijk altijd voorop. Als er vanwege het ongeval mensen op de weg lopen of staan, dan moet je natuurlijk niet zo hard mogelijk langs rijden. Daarna, of als dit niet het geval is, adviseer ik na het zien van een ongeval zo vlotjes mogelijk door te rijden. Ik hoop dat mijn onderzoek bijdraagt aan het bewustzijn van de effecten van kijkgedrag op filevorming en reactietijd, waardoor mensen hun gedrag gaan aanpassen. (MdB)



Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12