Het ziet er bouwput-achtig uit, maar Woonboulevard Leeuwenstein is goed bereikbaar

Algemeen

John van Beek (rechts) en Francis Nauman en het nieuwe bouwdoek met daarop de mannen die in dit gebied aan de bouw van de Spoortunnel werken.

DELFT – Woonboulevard Leeuwenstein bevindt zich wel èrg dicht bij de Spoorzone. Het barst er dus er van de bouwactiviteiten. Maar, benadrukken John van Beek van de winkeliersvereniging en Francis Nauman van Spoorzone Delft, de bedrijven hier zijn goed bereikbaar.

Eerst werd de Engelsestraat, de belangrijkste weg van en naar de woonboulevard, éénrichtingsverkeer. Deze week moest ook de Abtswoudsetunnel, een belangrijke onderspoorse verbinding voor fietsers en voetgangers, eraan geloven. De tunnel werd woensdag afgesloten en gaat ook niet meer open. Sommigen zullen daarom proberen dit gebied te vermijden, maar dat is volgens John van Beek niet nodig. “Het ziet er misschien bouwput-achtig uit, maar vanuit de stad kun je hier perfect komen. Het enige nadeel is dat je via een andere weg (de Kruithuisweg, red.) terug moet rijden. Voor fietsers zal het misschien even wennen zijn dat ze niet meer door de Abtswoudsetunnel kunnen, maar ook zij kunnen ons nog perfect bereiken.” Bovendien: “Het is niet dat je nu kilometers om moet fietsen. Ik vind het ook goed dat er niet elke week een andere omleidingsroute is. De omleiding van nu blijft aan aantal jaren zo. Dat geeft een duidelijk beeld.” 

John van Beek is filiaalmanager bij Gamma Delft en voorzitter van de Winkeliersvereniging Woonboulevard Leeuwenstein. Hij is zodoende al jaren met de Spoorzone bezig, woonde talloze bijeenkomsten bij en voerde er nog veel meer gesprekken over. Onder andere met Francis Nauman, één van de drie omgevingsmanagers van Spoorzone Delft. Over dat regelmatige overleg zijn beide heren erg positief. Het leidde er bijvoorbeeld al toe dat er een keerlus kwam op de parkeerplaats voor Gamma. Van Beek: “Maar de meeste gesprekken gingen over bereikbaarheid, want dat is het belangrijkste.” Over de bereikbaarheid is hij tevreden. Goed, de Engelsestraat is nu éénrichtingsverkeer, maar andere opties waren te onveilig. En ja, natuurlijk is er overlast. “Maar het zou ook wel erg knap zijn als je een ondergrondse treinverbinding van Delft-Noord naar Delft-Zuid aanlegt en hierbij géén obstakels tegenkomt”. 

Volgens Spoorzone Delft-woordvoerster Marjet van Arkel wordt er tussen de Spoorzone Delft en de ondernemers tegenwoordig beter gecommuniceerd. “Daardoor groeit het begrip en dingen worden hierdoor ook sneller opgepakt en opgelost”. Volgens Francis Nauman zijn ondernemers al lang geen roependen in de woestijn meer. “We spreken met ze af wat wel en niet kan. John van Beek weet me altijd te vinden en ik probeer daar zo veel mogelijk op te anticiperen. Als bijvoorbeeld afspraken niet na worden gekomen, meldt John dat bij mij en dan zorg ik dat het wordt opgelost.” Nu de bouwwerkzaamheden in Delft gestaag vorderen, groeit ook het begrip ervoor, denkt Nauman. “Dat is een voordeel, het wordt visueel. In het begin moesten mensen bijvoorbeeld worden omgeleid omdat er kabels en leidingen werden verlegd. Mensen zien dan wel de omleiding, maar verder zien ze niets gebeuren. Nu zie je al die damwanden, je ziet stellingen. En als je over de Engelsestraat rijdt, zie je vlak achter het hek langs de weg meteen al de Spoortunnel. Daardoor snappen ze nu beter waarom we de weg niet breed genoeg konden maken voor tweerichtingsverkeer.” Van Beek: “En over een paar jaar wordt het alleen nog maar mooier.” (JN)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12