Horeca-ondernemers en winkeliers kijken tevreden terug op het WK en de gestegen omzet

Algemeen

Zondagavond trokken heel wat voetballiefhebbers richting de binnenstad om de WK-finale te zien. Al die dorstige kelen zorgden voor extra omzet bij de horeca.

DELFT – Het WK voetbal eindigde in een teleurstelling, maar een terugblik levert niet bij iedereen dramatische gevoelens op. Winkeliers en horeca-eigenaren met een tv-scherm deden ook in Delft goede zaken.

Ook de Delftenaren kropen namelijk massaal achter de tv om de verrichting van het Nederlands Elftal te volgen. Tijdens wedstrijden die Oranje speelde, hoorde daar natuurlijk een oranje outfit bij. Bij Feestartikelenhuis Brehm waren de oranje-items de afgelopen weken niet aan te slepen. “We hebben de winkel vandaag weer oranjevrij gemaakt, maar er viel niet veel meer in te pakken”, vertelt Miranda Brehm donderdagmiddag. De Feestwinkel aan de Nieuwe Langendijk heeft tijdens het WK ‘leuk gedraaid’, weet Miranda Brehm. “We merkten wel dat hoe verder Nederland kwam, hoe meer we verkochten. Tot de kwartfinale was iedereen nog een beetje voorzichtig.” Dat veranderde toen Oranje in de halve finale stond. “Als het maar oranje was, was het al goed. Puntslingers, vlaggen, spandoeken, je kan het zo gek niet bedenken of we hebben het gehad.” Net als in Afrika bleek de veelbesproken vuvuzela ook in Delft populair. Bij Brehm raakten ze zelfs, net als de gastoeters, uitverkocht. 

Elektrotechnisch Bureau Van Kapel merkte voor en tijdens het WK dat de verkoop van tv’s steeg. “We merkten daarnaast dat men niets van het WK wilde missen”, vertelt Corné van Kapel. Er moest bij de winkel in de Hugo de Grootstraat dus soms vaart worden gezet achter bestellingen of reparaties, want niemand wilde zonder tv zitten. “Het is niet zo dat iedereen om de twee jaar een nieuwe tv koopt, dat valt wel mee. Je ziet wel dat klanten makkelijker worden getrokken, ook door de speciale WK-acties die wij en ook de fabrikanten organiseerden.” Er was niet alleen een stijgende verkoop van televisies, er werden bij Van Kapel ook meer Full HD-ontvangers, projectieschermen, barbecues, frituurpannen, beertenders en koelkasten verkocht dan normaal. “We kijken dus met een goed gevoel terug op het WK. Niet alleen om de extra omzet, maar ook omdat het WK een positieve sfeer bracht in de winkel”, aldus Van Kapel.


‘Echt super’
In heel wat cafés in de stad waren de wedstrijden van het WK te volgen. Daar kwamen, zeker als Nederland speelde, heel wat voetballiefhebbers op af. Grandcafé De Sjees merkte ook dat de belangstelling voor het WK toenam naarmate Nederland verder in het toernooi kwam. Was er tijdens de wedstrijd tegen Denemarken nog wel een plekje in het café aan de Markt te krijgen, de laatste wedstrijden was het er bomvol. “Het was echt super”, blikt eigenaar Vincent Quack terug op het WK. “Het is perfect verlopen, zonder ruzies en vechten. Het werd elke wedstrijd alleen maar drukker. Zelfs bij de wedstrijd tussen Spanje en Portugal zat het hier helemaal vol, er studeren natuurlijk veel Spanjaarden aan de TU. Voor een horeca-ondernemer was het WK Voetbal een mooie tijd.” 

Daar denken ze bij Café Sport net zo over. Ook hier zagen ze het cafébezoek en dus de omzet stijgen. “We hebben tijdens wedstrijden van Oranje gemiddeld zo’n 40 tot 50 man binnen gehad”, vertelt John Groen van Café Sport. De afgelopen weken waren alle wedstrijden in het café aan de Coenderstraat op een groot scherm te zien, alleen werd bij wedstrijden van andere landen het geluid uitgezet. “We merkten dat, naarmate het toernooi vorderde, het steeds drukker werd en er steeds meer vreemde mensen kwamen. Die hoorden van buiten geluid en kwamen binnen kijken.” Volgens Groen is een sportevenement als het WK ‘leuk voor de horeca’ en hebben ze er bij Café Sport dan ook volop van genoten. “We hopen dat de klant het ook naar z’n zin heeft gehad, maar dat is naar ons idee wel gelukt.” 

Bij Speakers werden alleen de wedstrijden van Oranje uitgezonden. Ook hier nam de belangstelling elke wedstrijd weer toe. De eerste wedstrijd tegen Denemarken was het Speakers Café volgens Gideon Rozendaal ‘leuk gevuld’. Voor het treffen met Japan moest er al een beroep worden gedaan op de grote zaal om alle voetballiefhebbers de wedstrijd te kunnen laten volgen. “En het werd steeds drukker”, zegt Rozendaal. Afgelopen zondag moesten er bij de deur zelfs mensen worden geweigerd omdat het al vol was. Sportevenementen als het WK voetbal zijn volgens Rozendaal ‘zeer welkom’, al was het soms lastig te combineren met het normale programma van het poppodium. “Het zorgt voor wat extra omzet”, aldus Rozendaal. 

Toch hoeft er, als het aan Vincent Quack van De Sjees ligt, niet elk jaar een WK te worden georganiseerd. “Dan gaat de lol er vanaf. Maar over twee jaar is er weer een EK, hè”, kijkt Quack al begerig vooruit. (JN)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12