Wachttijdvoorspellers tellen steeds sneller af, maar dat is logisch

Algemeen

Volgens Paul Kokx van de Gemeent Delft vergroten de wachttijdvoorspellers de verkeersveiligheid omdat fietsers, die de resterende wachttijd kunnen zien, minder geneigd zijn door rood te rijden. (foto: Jesper Neeleman)

DELFT – In de wachttijdvoorspellers bij stoplichten zit wel degelijk logica, benadrukt Paul Kokx van het Vakteam Mobiliteit van de Gemeente Delft.

Fervent rijwielpadgebruiker C.M.A. Wessling uitte in de Delft op Zondag van vorige week kritiek op de wachttijdvoorspellers die naast een aantal stoplichten in de stad zijn bevestigd. De LED-lichtjes gaan eerst op normale snelheid, maar halverwege opeens drie keer zo snel, zo liet Wessling in een ingezonden brief weten. Hij pleitte bovendien voor wachttijdvoorspellers zoals die in het buitenland te zien zijn, met duidelijk verlichte cijfers die bijvoorbeeld aftellen van 50 naar 0.
Volgens Paul Kokx van de Gemeente Delft is dat inderdaad het meest begrijpelijke systeem voor iedereen. Als de tijd waarin het licht op groen, geel of rood staat al vastligt, valt dat volgens hem ook makkelijk te realiseren. Maar in Delft, en daar wringt ‘m de schoen, worden ‘voertuigsafhankelijke verkeersregelingen’ toegepast. “De duur van het groen is dus afhankelijk van de verkeersintensiteit vanuit de verschillende richtingen”, legt Kokx uit. “Daarnaast wordt vaak een hogere prioriteit toegekend aan openbaar vervoer en wordt fietsverkeer zo goed mogelijk in één keer over een kruispunt geholpen.” 

Doordat de duur van het groene licht dus afhankelijk is van het aantal voertuigen op dat moment is van tevoren niet te bepalen hoe lang het licht op de verschillende punten op groen moet staan. Kokx: “Daardoor is ook niet in seconden te bepalen hoe lang het nog zal gaan duren voordat een andere verkeersstroom, bijvoorbeeld de fietsrichting met de wachttijdvoorspeller, groen licht krijgt.”

Complex stukje software
Volgens Paul Kokx heeft onderzoek uitgewezen dat wachttijdvoorspellers de wachttijdbelevenis verkorten. “Daarom is een oplossing uitgewerkt om de wachttijd zichtbaar te maken. Deze oplossing gaat uit van de langst mogelijke wachttijd. Een complex stukje software rekent constant door wat er aan tijd is gewonnen en wat er nog resteert aan wachttijd. Als het rustig is op het kruispunt hoeft er weinig groen uitgedeeld te worden. De wachttijd wordt dan dus al snel korter dan de aangenomen maximale wachttijd.” 

Er is over nagedacht om dit in getallen aan te geven, geeft Kokx aan. “Maar wat stelt een getal voor dat onderweg steeds sneller terugloopt? De vraag mag verwacht worden in welke eenheden wordt gerekend.” En dat is niet het enige nadeel van dit systeem. “Er moet dan worden gesprongen in het aantal seconden. Het zal ook vragen oproepen als het getal van 38 ineens naar 27 springt en vervolgens naar 15. Daarom is ervoor gekozen een ring van LED-lampjes te laten teruglopen. Dat visualiseert wél de wachttijd zonder dat dit nadere uitleg vergt.” (JN)






Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12