Krakeelpolderweg voorlopig nog Gekrakeelpolderweg, maar het werk is dan ook nog niet af

De Krakeelpolderweg is hier echt te smal, vindt Edwin Wolvers daarom.

DELFT – De Krakeelpolderweg is de afgelopen maanden compleet veranderd. Al die veranderingen zijn echter geen verbeteringen, vindt buurtbewoner Edwin Wolvers.

Hij maakt zijn standpunt tijdens een korte wandeling langs de Krakeelpolderweg duidelijk. Wolvers houdt halt bij de kruising van de Pootstraat en de Krakeelpolderweg. “Kijk”, zegt hij, wijzend op de trottoirbanden met bandensporen, “het is hier veel te smal. Als je uit de Pootstraat komt, kun je bijna onmogelijk de bocht naar rechts maken, waardoor grotere voertuigen voor een stuk over de stoep moeten.” Met zijn eigen werkbus ondervindt hij dit probleem dagelijks. En dan vooral als hij ook nog een aanhangwagen achter z'n voertuig heeft. 

Het duurt overigens niet lang voor Wolvers het gelijk aan zijn zijde krijgt. Hij heeft zijn zin over de te smalle rijstrook nog niet afgemaakt, of een vrachtwagenchauffeur rijdt met grote nauwkeurigheid stapvoets langs de verkeersheuvel. De bestuurder kan echter niet voorkomen dat hij ook deels over de stoeprand rijdt. Bus 82 van Veolia, die niet veel later voorbij komt, overkomt hetzelfde. Voor iedereen die in een groter of langer voertuig rijdt, is het op dit stuk weg inderdaad soms passen en meten. De Krakeelpolderweg is echter breed genoeg, ook voor grotere voertuigen, zo laat de Gemeente desgevraagd weten. “De breedte is volgens de richtlijnen die daarvoor bestaan en is ook afgestemd met de Brandweer”, geeft woordvoerder Jan Langstraat aan. “Wel is het zo dat de nieuwe inrichting vraagt om een lagere snelheid. Door een rammelstrook is een duidelijke scheiding in de rijrichting gemaakt en wordt de snelheid van het autoverkeer verminderd.”

Levensgevaarlijk
Volgens Wolvers zijn ook de fietsers er bekaaid afgekomen. “Kijk hier”, zegt hij een stuk verderop, “dat afvoerputje steekt nog vier centimeter uit het wegdek. Levensgevaarlijk als je hier ’s avonds in het donker fietst.” Een stuk verderop bevindt zich een zelfde afvoerputje, dat eveneens niet met de grond gelijk is gemaakt. Dat komt volgens de Gemeentewoordvoerder door het feit dat de Gemeente door het slechte weer het werk aan de Krakeelpolderweg niet helemaal volgens planning heeft kunnen afronden. “In het belang van de bereikbaarheid van de woningen en winkels is de Krakeelpolderweg sinds medio december wel opengesteld voor het verkeer, maar moet er rekening mee worden gehouden dat de weg nog niet klaar is. Daarom geldt voor automobilisten nu een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. De afdeklaag moet nog worden aangebracht, dat is de reden waarom bijvoorbeeld rioolputjes nog te veel boven het wegdek uitsteken. Na het aanbrengen van de afdeklaag is dat opgelost en kunnen ook de wegmarkeringen worden aangebracht.” Zoals het er nu naar uitziet kan dit eind maart gebeuren. 

Toch is het op de Krakeelpolderweg onveiliger geworden voor fietsers, meent Wolvers. En niet alleen door de uitstekende putjes. “Het fietspad ligt te ver van de rijbaan voor auto’s. Daardoor kun je de fietsers in je dode hoek niet zien als je vanaf de Krakeelpolderweg rechtsaf de wijk in wil slaan. Vroeger was het hier nog wel overzichtelijk, toen zag je iedere fietser nog in je spiegel.” 

Hij verwacht dan ook dat er de komende tijd meer ongelukken gaan gebeuren waarbij vooral fietsers en snorfietsers de dupe zullen zijn. “Als de Gemeente deze weg zo laat, dan vragen ze erom”, aldus Wolvers, die de hele herinrichting van de Krakeelpolderweg ‘weggegooid geld’ vindt. Volgens de Gemeente is de straat er voor fietsers juist veiliger op geworden. “In de oude situatie beschikten fietsers niet over een apart fietspad”, geeft de woordvoerder aan. “Dat is nu wèl het geval en dat levert juist een veiligere situatie op. Het klopt dat automobilisten nu bij het afslaan rekening moeten houden met fietsers die voorrang hebben, maar het zicht is overal voldoende.” (JN)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12

Meer berichten
 
CustomHtml_1