Voor 2015 rijdt er zeker geen tram over de St. Sebastiaansbrug

Algemeen

De St. Sebastiaansbrug blijft nog even zoals die nu is. (foto: Jesper Neeleman)

DELFT – Wethouder Milène Junius maakte deze week bekend dat er voor 2015 geen tram over de St. Sebastiaansbrug zal rijden. De aangekondigde vertraging is de zoveelste tegenvaller voor de brug die in 2007 al vernieuwd en geschikt voor tramverkeer had moeten zijn.

Junius gaf dinsdag in de Commissievergadering tekst en uitleg over de aanbesteding voor een nieuwe Sebastiaansbrug, die begin deze maand voor de tweede keer werd stopgezet. De Gemeente Delft is hierdoor opnieuw terug bij af. Er moet een nieuw ontwerp voor een nieuwe brug worden gemaakt en alle procedures moeten opnieuw in gang worden gezet. De nieuwe plannen voor de brug kunnen naar verwachting pas tegen het einde van dit jaar worden gepresenteerd. De hamvraag is nu wat er met de Sebastiaansbrug moet gebeuren. De brug vertoont scheuren en is daarom niet bepaald toekomstbestendig en al helemaal niet geschikt voor tramverkeer. Volgens GroenLinks-fractievoorzitter Fleur Norbruis heeft het vorige College bij het project rond een nieuwe Sebastiaansbrug bewust een aantal risico’s genomen om de vaart in het project te houden. Dat heeft helaas verkeerd uitgepakt. Norbruis is teleurgesteld dat er nu, twee jaar nadat de brug al af had moeten zijn, nog steeds geen goed plan voor een nieuwe of een gerenoveerde brug ligt. “Want”, zegt ze, “zo lang de Sebastiaansbrug niet is aangepakt, rijdt er geen Tram 19 door Delft. Ik ben blij dat een meerderheid van de Raad erachter staat dat Tramlijn 19 er wel gewoon komt.” Volgens Norbruis is uit onderzoek gebleken dat er 8 procent minder auto’s in het TU-gebied rijden als er een tramverbinding komt. “We willen daarom dat we zo snel mogelijk en op een goede manier de brug opknappen.” De fractievoorzitter van GroenLinks wil dat alle opties de komende periode worden onderzocht, dus ook de optie voor een gerenoveerde brug. “Dat wórdt nu ook onderzocht, en dat is heel goed”, aldus Norbruis. 

Mariëlle van Kooten, fractievoorzitter van STIP, noemt de deze week aangekondigde vertraging ‘een keiharde klap in het gezicht’. De studentenpartij wil namelijk, zegt Van Kooten, ‘extreem graag’ een tramlijn naar en door het TU-gebied laten rijden. Dat wil ze niet alleen zodat studenten er profijt van hebben. “De tram moet in de toekomst ook naar bedrijventerrein Technopolis rijden. Bedrijven willen zich hier niet vestigen, tenzij er goed Openbaar Vervoer is.” Het is voor Van Kooten dan ook duidelijk dat snelheid van handelen geboden is. “Maar ik denk dat wethouder Junius niet alleen snel, maar ook zorgvuldig werkt. Ik heb er vertrouwen in dat ze met een goed voorstel voor een nieuwe brug komt.” De Gemeenteraad moet zich, vindt Van Kooten, niet al te veel mee bemoeien met een nieuw ontwerp. “We kunnen als Raad goed meedenken, maar ik denk niet dat wij als ingenieurs in de Raad zitten. We hebben geen ontwerpende taak, daar hebben we geen verstand van.” Dat is vooral een taak van de wethouder, vindt Van Kooten. “Dan zie ik toch kansen om Tramlijn 19 íets eerder aan te leggen. Als je zoiets bij de Raad neerlegt, ben je zo een jaar verder voordat je een ontwerp hebt.”

Vinger in de pap
Daar denkt Jan Peter de Wit van Leefbaar Delft anders over. Volgens hem heeft de geschiedenis geleerd dat je het project rond de Sebastiaansbrug niet al te veel aan het College moet overlaten. “Er moeten veel meer partijen in het proces worden betrokken”, vindt de fractievoorzitter van Leefbaar Delft. Dat leidt, zo denkt hij, tot veel minder bezwaren vanuit de stad. “Het is toch een aanfluiting? Het hele trajact van Tramlijn 19 is overal al aangelegd, maar in Delft loopt alles fout. Dat is allemaal te wijten aan het College.” Hij vindt daarom dat er goed naar de verschillende ideeën vanuit de stad moet worden geluisterd. “Het College moet daar onderzoek naar doen en met de uitkomsten naar de Gemeenteraad stappen. Die moet vervolgens besluiten voor welke optie wordt gekozen. We willen dit keer echt een vinger in de pap hebben.” Als het aan De Wit ligt komt er een kleinere en goedkopere brug dan het meest recente ontwerp. “Het moet een mooie stadsbrug worden. Wij stellen daarom een gelijkvloerse brug over het maaiveld voor. Die moet in de zomer dan wel vaker open voor boten, maar dat vinden we niet zo’n probleem.” 

Wat kostenbesparende tips voor het College zijn nooit weg. Want, weet VVD-fractievoorzitter Lennart Harpe, “projecten die vertragen worden nooit goedkoper.” Harpe vindt het dan ook ‘heel vervelend’ dat er vóór 2015 geen tram over de Schie zal rijden. “Tram 19 moet zo snel mogelijk rijden. Het is belangijk dat er een railverbinding naar de TU en Technopolis komt. De brug moet daarom zo snel mogelijk worden aangepast en we zullen moeten nadenken over alternatieven en aanpassingen.” Dit denkproces moet volgens Harpe overigens niet leiden tot extra vertraging. Ondertussen moet er kritisch worden gekeken naar de verkeerssituatie op de huidige brug, die volgens Harpe op een aantal punten voor verbetering vatbaar is. “Daarnaast moeten we met alternatieve vormen van vervoer de mensenstroom naar dit gebied krijgen.” De gedachte dat die mensenstroom in een tram het gebied inrijdt, is in elk geval nog tot 2015 een illusie... (JN)


Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12