Afbeelding

Geldzaken beheren valt soms niet mee; de Gemeente Delft steekt een handje toe

Algemeen

Editie: Week 53, Jaargang 20 |

DELFT – Schulden of andere problemen zorgen er soms voor dat de financiële administratie een rommeltje wordt. Niet handig, want voor je het weet staat een regiment deurwaarders aan de poort te morrelen. De Gemeente heeft nieuw beleid vastgesteld om de zelfredzaamheid van de budgetbeheer te vergroten en zo de uitgaven voor deze dienstverleningte beheersen.

Tot nu toe kon iedereen met een laag inkomen onbeperkt bijzondere bijstand aanvragen voor de kosten van budgetbeheer. Dat kan niet langer; de duur van dat budgetbeheer wordt beperkt tot maximaal twee jaar. Deze maatregel bespaart de Gemeente naar verwachting minimaal 250.000 euro per jaar. Tijdens het budgetbeheer krijgt de aanvrager meer begeleiding naar zelfredzaamheid. Met andere woorden: men moet sneller weer op eigen financiële benen staan dan voorheen. Delftenaren waarvoor via de gemeente een schuldregeling is getroffen kunnen gedurende de duur van de regeling gebruik blijven maken van budgetbeheer. Maar de druk op ‘zelf’ doen wordt groter. In de budgetbegeleiding doet de Gemeente voortaan een beroep op de eigen kracht van de cliënt en wordt er onderling afgesproken welke inspanningen de klant zelf kan leveren om een gezonde financiële leefsituatie te ontwikkelen.

Voor wie niet in staat is de eigen zaken te regelen, wordt gezamenlijk gezocht naar een alternatieve vorm van permanente ondersteuning. Dit wordt dan gezocht in de omgeving van de cliënt, bij vrijwilligersorganisaties of bij instellingen waar men in begeleiding is. Hoe dan ook doet de Gemeente Delft een stapje terug en hult zich meer en meer in de rol van ‘regisseur’.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12

!