Klantgerichte Bouwers beter gewaardeerd

Algemeen

DELFT – Klantgerichte bouwers leveren hun nieuwbouwhuizen beter af en ze bieden hun klanten een betere dienstverlening dan de doorsnee Nederlandse bouwonderneming.

In februari hebben 70 bouwondernemingen het Keurmerk Klantgericht Bouwen gekregen, dat is drie minder dan in 2009. Zeven bedrijven hebben hun keurmerk verloren vanwege onvoldoende prestaties. Het gemiddeld aantal gebreken bij de oplevering per woning in Nederland daalde in 2009 naar 19,3 tegen 21,9 in 2008. Klantgerichte bouwers presteren jaarlijks aanzienlijk beter en ze leverden hun nieuwe woningen in 2009, net als in 2008, met 14,8 opleverpunten op. De dienstverlening van bouwers werd in 2009 door kopers gewaardeerd met het rapportcijfer 5,9. Dat is vrijwel gelijk aan de 5,8 die kopers in 2008 aan hun bouwers gaven. Ook hier scoren Klantgerichte Bouwers beter: kopers gaven hen het rapportcijfer 6,5 (2008: 6,6). Klantgerichte Bouwers presteren constant hoger op alle onderdelen (algemene organisatie, verkoopfase, bouwfase en opleveringsfase). De gemiddelde bouwer scoort vooral op de laatste twee onderdelen een onvoldoende (rapportcijfer lager dan 6).

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12