Sebastiaansbrug misschien wel ruim een jaar dicht

Algemeen

DELFT - Het College van B en W wil tijdens de reconstructie van de Sint Sebastiaansbrug de brug volledig afsluiten voor alle verkeer. De duur van de werkzaamheden is dan 14 in plaats van 26 maanden.

De reconstructie zou in het tweede kwartaal van 2009 moeten beginnen. Het is al langer bekend dat de brug tussen de Michiel de Ruyterweg en de Zuidwal, die onderdeel is van de belangrijkste route van de binnenstad naar de TU-wijk, niet meer voldoet aan de technische kwaliteitseisen voor zwaar verkeer. Met het oog op de komst van tramlijn 19 naar de TU en Technopolis is besloten tot een reconstructie van de brug, waarbij de oostzijde wordt verbreed. 

Die verbreding moet zorgen voor een betere verbinding voor fietsers en voetgangers. De reconstructie is op korte termijn noodzakelijk om de zwaardere verkeersklasse te kunnen dragen en om de planning van tramlijn 19 niet te vertragen. De tram moet in 2012 door de TU-wijk tot aan het eindpunt in Technopolis kunnen rijden.
De volledige afsluiting betekent dat alle auto’s, fietsers en voetgangers geen gebruik van de brug kunnen maken. Bij een gedeeltelijke afsluiting is over de brug alleen autoverkeer mogelijk. Zowel bij volledige als gedeeltelijke afsluiting is verkeer taboe over de onder de brug gelegen wegen, fiets- en voetpaden aan het Kanaalpad, Mijnbouwpad, Nieuwelaan en de Zusterlaan.

Alternatieve routes
De Gemeente heeft ook de alternatieve routes inmiddels onderzocht. Autoverkeer dat naar de binnenstad wil, kan daar dan komen via de Koepoortbrug, de Reineveldbrug of de Irenetunnel. Voor de laatste route rijden automobilisten vanaf de A13 via de Kruithuisweg, Voorhofdreef, Papsouwselaan en de Westlandseweg richting de Irenetunnel. De Sint Sebastiaansbrug is naar verwachting klaar voordat het verkeer door de Irenetunnel als gevolg van de Spoorzone wordt gehinderd. 

Doorgaand verkeer kan de stad beter mijden en een route via bijvoorbeeld de Kruithuisweg of de A4 kiezen. Fietsers kunnen via de Hambrug en de Oostpoortbrug. De Oostpoortbrug kan ook gebruikt worden voor nood- en hulpdiensten en voor het busverkeer. Van de zeven buslijnen die nu over de Sint Sebastiaansbrug rijden, kunnen er één of twee mogelijk via de Koepoortbrug en de Nieuwe Langendijk. De brug en het Oostplein moeten dan wel aangepast worden voor het zwaardere verkeer. Ook zal de brug, die beduidend lager is dan de Sint Sebastiaansbrug, vaker open moeten voor de scheepvaart. Dat leidt dan weer tot meer vertragingen voor het busvervoer. Ook aan de Maria Duystlaan zullen voor verkeer dat via de Koepoortbrug komt aanpassingen noodzakelijk zijn. Gezien de werkzaamheden aan de Koepoortgarage levert dit extra druk op voor de toch al zo geplaagde wijk. 

Bijkomend voordeel bij volledige afsluiting, behalve de tijdswinst, is dat de bouwplaats volledig kan worden afgesloten. Dat komt de veiligheid van de werknemers ten goede en het vergemakkelijkt het werk van de aannemer. Dat leidt naar verwachting bovendien tot een kostenbesparing. De reconstructie heeft dan ook geen gevolgen voor de planning van de aanleg van tramlijn 19. Eén ding is in elk geval duidelijk: de bereikbaarheid van het zuidelijk winkelgebied in de binnenstad wordt er door de afsluiting niet beter op. In het gebied zijn ook de Zuidpoortgarage, Theater de Veste, DOK en bioscoop MustSee gevestigd.

Alternatief
Ook een gedeeltelijke afsluiting van de brug is mogelijk. Nood- en hulpdiensten en de zeven buslijnen kunnen dan wel over de brug, maar de brug moet hoe dan ook een periode volledig afgesloten worden. Dan ontstaat er een onduidelijke situatie en is er geen alternatief voor de buslijnen. Ook de planning voor tramlijn 19 wordt dan niet gehaald. Voordeel is dat er weinig omleidingen worden ingesteld en geen tijdelijke verkeersmaatregelen getroffen moeten worden. Autoverkeer en busvervoer kunnen doorgaan, maar worden wèl langdurig gehinderd. De komende periode worden de consequenties van een volledige afsluiting van de brug nader onderzocht. Op 13 maart komt de reconstructie van de brug aan de orde in de Raadscommissie Wijk, Verkeer en Beheer. (MdW)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12