De nieuwe taxitarieven zijn ingevoerd, tot ongenoegen van de Taxibranche

Algemeen

DELFT – De invoering van de nieuwe taxitarieven wordt al maanden uitgesteld. Sinds afgelopen vrijdag is er voor de taxichauffeurs echter geen ontkomen meer aan. Zij moeten nu de nieuwe tarieven gaan rekenen zoals deze door de Overheid zijn opgelegd.

Deltax-directeur Peter van der Salm deed vorig jaar in deze krant al zijn relaas over de plannen voor de tariefswijzigingen. Hij sprak toen de hoop uit dat de Overheid met de Taxibranche om de tafel zou gaan zitten om tot een beter plan te komen. Dit gebeurde, helaas voor Van der Salm, niet. “Het is gewoon doorgedrukt”, zegt Van der Salm nu, drie maanden later. “We zullen wel zien wat voor schade de bedrijven en de passagiers hierdoor oplopen.” 

De chauffeurs krijgen door de nieuwe regeling namelijk geen wachttijd meer vergoed. Of ze nu buiten voor de kroeg op de passagier wachten of muurvast in de file staan, de meter staat stil. Goed nieuws dus voor de passagiers die hierdoor goedkoper uit zijn, zou je denken. Niets is minder waar, benadrukt Van der Salm. Hij verwacht dat chauffeurs op andere manieren gaan proberen om toch aan hun inkomsten te komen. “Zij kunnen nu geld gaan vragen voor wat eerst nog service was, zoals het sjouwen van de koffers of het aanzetten van de airconditioning. 

Volgens de nieuwe regels mag je deze extra’s in rekening brengen en ik ben bang dat sommige chauffeurs dat ook gaan doen. Het is van de gekke dat dat nu kan.” Zelf zegt hij hier niet aan mee te gaan doen. Van der Salm denkt dat de nieuwe tarieven hem in omzet gaan schelen, en niet in positieve zin. Zeker in de spits zal het er in de Randstad voor de chauffeurs niet bepaald lucratiever op worden. “Voor je de stad uit bent sta je namelijk al vast”, weet hij. Wel mag er tussen de chauffeur en de passagier nog worden onderhandeld over de prijs. “En dat zou ik als klant zijnde ook maar doen”, waarschuwt Van der Salm. “Dan is het voor beide partijen helder wat de rit kost en oplevert.” 

Ook Ronald Mastenbroek, directeur van Delft Express, heeft weinig lovende woorden over voor de nieuwe tariefregeling. “Omdat je te allen tijde met wachttijden zit en die krijg je nu niet meer vergoed”, foetert hij. “Het is een afweging van de chauffeur of en hoe hij of zij dit gaat berekenen.” Het systeem zoals dat er voor vrijdag 1 februari was, was gewoon goed, vindt Mastenbroek. Hij snapt dan ook totaal niet waarom deze regeling er moest komen. Toch verwacht hij er geen schokkende omzetdaling door te krijgen. “Het kilometertarief is verhoogd, dus als het goed is hou je over. Ik snap alleen niet waarom ze dit systeem willen invoeren.” (JN)

Wat is er nieuw?
Het nieuwe taxitarief komt erop neer dat de klant een vast instaptarief van maximaal 7 euro 50 betaalt en dat vervolgens een vaste prijs per afgelegde kilometer geldt. Hiervoor geldt een maximumbedrag van 2 euro 20 per afgelegde kilometer. Of de chauffeur twee uur in de file staat of dezelfde afstand in tien minuutjes aflegt, dat maakt voor de prijs van de rit dus niet meer uit.


Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12