Kritiek op nieuwe Kapelsbrug neemt toe na vertraging rond St. Sebastiaansbrug

Algemeen

De Kapelsbrug moet haar twee karakteristieke bogen behouden, vinden de Bewonersvereniging Grachtengebied Zuid en Belangenvereniging Wateringse Poort. (foto: Jesper Neeleman)

DELFT – Twee binnenstadsverenigingen roepen het College van B en W en de leden van de Commissie Spoorzone, Verkeer en Ruimtelijke Ordening op om nog eens heel goed na te denken over het huidige ontwerp voor een nieuwe Kapelsbrug.

Omdat Tramlijn 19 vanwege de stopgezette aanbesteding van de St. Sebastiaansbrug toch niet voor 2015 zal rijden, is hier nu weer alle tijd voor. Eerder kwam er ook al kritiek op het ontwerp voor een nieuwe Kapelsbrug. De nieuwe brug zou te modern zijn, niet passen in het stadsbeeld en hierdoor bovendien het ‘Gezicht op Delft’ vanaf de Hooikade verpesten. Ook de Welstandscommissie bleek niet gecharmeerd van het ontwerp voor deze locatie. Met veel moeite kon de architect op verzoek nog snel 'een cosmetische boog' creëren, maar tijdgebrek stond verder niets meer toe. 

Van tijdsgebrek is nu dus geen sprake meer, benadrukken Janny van der Jagt van de Bewonersvereniging Grachtengebied Zuid en Ansje Jonquière van Belangenvereniging Wateringse Poort. Zij hebben daarom eind vorige maand tijdens de Commissievergadering ingesproken en nogmaals betoogd dat de Gemeente moet beseffen dat er tot 2015 toch geen tram over de brug hoeft en er dus nog mogelijkheden zijn om de plannen aan te passen. “Daar hebben we verder geen eigen belang bij”, ligt Janny van der Jagt toe. “We vinden dat je alles dat associaties heeft met het schilderij van Vermeer níet moet weghalen. De twee bogen van de in 1962 gerestaureerde brug moeten behouden blijven. De Gemeente moet beseffen dat dit beeld bij een nieuwe brug niet meer terugkomt. We willen dat er veel toeristen naar de stad komen, maar die komen juist voor zulke historische aangezichten. Je kan overal in Delft een moderne brug bouwen, maar doe dat niet dáár.” 

Ook Ansje Jonquière van Belangenvereniging Wateringse Poort is niet te spreken over het ontwerp voor een nieuwe Kapelsbrug. “Het ontwerp is heel strak. Alle organisaties vragen zich af waarom er een onderdoorgang voor voetgangers moet komen. Het trekt overlast aan, het is niet nuttig en het maakt de nieuwe brug alleen maar duurder. Zelfs de Provincie Zuid-Holland is niet blij met het ontwerp. Die heeft een negatief advies gegeven over de veiligheid. De Gemeente mag dit echter naast zich neerleggen en dat hebben ze gedaan.” 

Het ontwerp voor een nieuwe Kapelsbrug doet de Delftse ambitie om op de Werelderfgoedlijst van Unesco te komen bovendien geen goed, denken de twee bewonersverenigingen. Het Duitse Dresden is niet lang geleden vanwege een in het stadsgezicht storende brug nog van die lijst verwijderd. “Zo’n nieuwe Kapelsbrug zou er in Delft niet aan bijdragen dat we op de lijst komen”, verwacht Jonquière dan ook.
Ze kunnen er, zeggen ze, echter weinig tegen doen. Jonquière: “Het is ook moeilijk om te zien welke mogelijkheden er nog zijn om het ontwerp weer aan te passen. Wij kunnen niet beoordelen of je het werk stil kunt leggen en met de aannemer afspraken kunt maken om de brug passender in het stadsbeeld te maken.” Volgens Van der Jagt hebben de bewonersverenigingen in alle toonaarden bezwaar gemaakt, maar kunnen ze verder weinig aan de plannen veranderen, behalve oproepen om nog eens goed na te denken. “Het is natuurlijk een absurde situatie dat je haast maakt met een Kapelsbrug, terwijl de wethouder zegt dat er voor 2015 geen tram zal rijden.” (JN)




Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12