Werk aan Sint Sebastiaansbrug begint in januari 2010

Algemeen

In 2010 kan de Sebastiaansbrug tien maanden lang niet worden gebruikt.

DELFT - Het Delftse College van B en W heeft definitief besloten om in januari 2010 te beginnen met de reconstructie van de Sint Sebastiaansbrug. Het College heeft oplossingen gevonden voor de noodzakelijke busomleidingen.

De inzet is om de brug niet langer dan tien maanden af te sluiten, zodat het verkeer al voor de Kerstperiode van 2010 over de brug kan. “We willen overlast door de volledige afsluiting van de brug zo veel mogelijk beperken”, zegt wethouder Anne Koning. “Daarom hebben we in de afgelopen maanden bestudeerd hoe het werk het beste kan worden aangepakt. Dit heeft ons veel winstpunten opgeleverd.” In overleg met Stadsgewest Haaglanden en Connexxion zijn omleidingsroutes overeen gekomen voor alle buslijnen die van de brug gebruik maken. Daaruit blijkt dat het niet nodig is om bussen via de Ezelsveldlaan en de Oostpoortbrug te laten rijden.
De Gemeente heeft ook mogelijkheden gevonden voor een beter ontwerp van de reconstructie. De brug kan ook met minder pijlers worden gebouwd. De pijler onder het voet- en fietspad onder de Kanaalweg kan verdwijnen. Een belangrijk voordeel hiervan is volgens de Gemeente dat er dan meer ruimte en overzicht onder de brug is. De Gemeente wil de huidige kwaliteiten van de brug versterken. De vernieuwde brug krijgt een moderne, slanke vormgeving, roept een rustig beeld op en biedt voldoende ruimte aan alle verkeersstromen, waaronder de tram. 

Tijdens de behandeling van de Begroting heeft de Gemeenteraad aangedrongen op verkorting van de bouwtijd. Het College zet zich ervoor in om de volledige afsluiting van de brug te beperken tot tien maanden. Dit zou betekenen dat de brug ook tijdens de drukke decembermaanden van 2009 en 2010 beschikbaar is voor het verkeer: een belangrijk pluspunt voor ondernemers in de binnenstad. De Gemeente wil hierover met de aannemer afspraken maken. Waarschijnlijk betekent dit dan wel dat de aannemer ruimere werktijden zal willen hanteren, wat langere werktijden door de week en werkzaamheden op zaterdag tot gevolg heeft. 

Zoals bekend mag vrachtverkeer sinds mei van dit jaar geen gebruik maken van de brug, omdat de technische staat dit niet toelaat. Tijdelijke verkeersmaatregelen op de wegen richting de brug weren het vrachtverkeer. Deze maatregelen moesten in eerste instantie op zeer korte termijn gerealiseerd worden. Ze functioneren goed als het gaat om het tegengaan van vrachtverkeer. De Gemeente streeft nog wel enige verbeteringen na. Zo zijn aan de TU-zijde van de brug de verkeerslichten weer ingeschakeld op het kruispunt met de Julianalaan. Deze waren uitgeschakeld vanwege technische redenen. De tijdelijke versmallingen zijn inmiddels verwijderd. Deze waren aangebracht om een acceptabele situatie zonder verkeerslichten te bereiken. 

Bij de afzetting gebruikt de Gemeente rode en witte kunststoffen barriers, gele wegmarkering en stalen portalen die de hoogtebeperking bepalen. De portalen voor de hoogtebeperking zijn inmiddels verschillende keren aangepast en de huidige vormgeving zal behouden blijven. De Gemeente wil de barriers en de belijning vervangen, omdat die eigenlijk vooral bedoeld zijn voor wegwerkzaamheden, terwijl daarvan in dit stadium nog geen sprake is. De Gemeente wil ze grotendeels vervangen door normale (witte) wegmarkering en door fysieke rijbaanscheidingen in combinatie met reflectorpalen.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12