Woonberichten zondag 9 maart

Algemeen

De woonberichten van zondag 9 maart 2008.

Jonge single vindt eigen huis te duur
DELFT - De meeste Nederlandse singles geloven niet dat ze op eigen kracht een woning kunnen kopen. Van de woningzoekende singles onder de 35 jaar vindt 85 procent de prijzen daarvoor veel te hoog. Ruim de helft vindt dat de woningmarkt niet is gericht op alleenstaanden. Bovendien moeten jonge singles op de woningmarkt steeds vaker concurreren met oudere alleenstaanden. Dat blijkt uit een onderzoek van Vereniging Eigen Huis naar de positie van jonge singles op de woningmarkt. Van de woningzoekende alleenstaanden vindt 55 procent het aanbod aan betaalbare woningen belabberd, omdat het niet goed beantwoordt aan hun behoefte. Van singles die wel al een eigen woning hebben, vindt ruim éénderde het woningaanbod voor hun groep niet passend. Bijna driekwart van de singles die wel een koopwoning hebben, vindt de woningmarkt budgettair slecht voor alleenstaanden. Een mening die wordt gedeeld door zeven van de tien Nederlanders -onder wie ook stellen- tussen 18 en 35 jaar. De meest gehoorde klacht bij woningzoekende singles is, dat het gros van de huizen gebouwd is voor meerdere bewoners. Dus te groot en te duur. En als er woningen worden gebouwd voor alleenstaanden zijn die juist weer heel klein en daarmee niet interessant voor de woningzoeker. Nederland telt 2,5 miljoen alleenstaanden. In de toekomst neemt het aantal singles toe. Naar schatting zullen er volgens het Ruimtelijk Planbureau (RPB) in 2025 zo'n 3,3 miljoen alleenstaanden zijn.

Prijs is belangrijkste criterium
DELFT – De prijs van een woning blijkt voor de helft van de Nederlanders het belangrijkste criterium bij de keuze. Bij het kopen van een woning laten Nederlanders zich daarna leiden door de ligging (47 procent) en de aanwezigheid van een tuin (41 procent). Opvallend is dat bij mensen die (willen) wonen in een eengezinswoning de aanwezigheid van een tuin het belangrijkste criterium is. De aanwezigheid van een balkon is voor mensen die (willen) wonen in een appartement relatief belangrijk (49 procent). Hiermee kan gesteld worden dat de ‘buitenruimte’ erg bepalend is bij de keuze voor een woning(type). Dit blijkt uit het WoonKennis Jaarrapport 2007, uitgevoerd door USP Marketing Consultancy onder 1.600 Nederlandse woonconsumenten.

Bescherming consumenten zonwering
DELFT – Voor consumenten van zonweringsproducten geldt sinds kort een betere bescherming. Over dit onderwerp heeft Vereniging Eigen Huis samen met de Consumentenbond afspraken gemaakt met de branchevereniging voor zonweringsbedrijven Romazo. Er zijn nu tweezijdig vastgestelde consumentenvoorwaarden. Daarin staat onder meer dat de verkoper de plicht heeft te waarschuwen, bijvoorbeeld als hij kan zien dat de gevel niet geschikt is om zonwering aan te bevestigen. Ook moet hij de werking van zijn product uitleggen en demonstreren bij de oplevering. Bij Romazo aangesloten bedrijven zijn sinds 14 februari 2008 verplicht de Algemene Consumentenvoorwaarden te gebruiken bij verkoop aan particulieren. Een eventueel conflict kunnen de consument en de ondernemer met ingang van 1 april 2008 voorleggen aan de Geschillencommissie Zonwering, onderdeel van de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken in Den Haag.

Woonfraude aanpakken onder nieuwe naam
DELFT – De marktleider in de aanpak van woonfraude in de verhuurmarkt heeft een nieuwe naam. MB-ALL Analyse heet voortaan Metzelaar Pellikaan. Reden voor de naamswijziging was de verwarring over de bedieningsmarkt. De oude naam werd geassocieerd met de gemeentelijke markt, wat niet de primaire markt is voor dit bedrijf. De zusterbedrijven MB-ALL Handhaving en MB-ALL Toezicht blijven onder de naam MB-ALL de adviesbureaus voor handhavings- en toezichtstaken op de gemeentelijke markt. Zij blijven deze markt op hetzelfde hoge kwaliteitsniveau bedienen. Metzelaar Pellikaan is pionier en marktleider in de professionalisering van de aanpak van woonfraude. Het adviesbureau werkt voor een groot aantal woningverhuurders verspreid over Nederland.

Wat te doen bij stormschade?
DELFT – De afgelopen storm heeft op sommige plaatsen veel schade aangericht. Voor veel mensen is de schade alleen materieel, zoals schade aan de woning. Hierbij komen gevallen dakpannen het meest voor, maar soms is de schade groter. Bijvoorbeeld door omgewaaide bomen. Ook wateroverlast kan een probleem zijn waarmee mensen te maken hebben of hebben gehad. In de meeste opstalverzekeringen is de schade, als gevolg van een storm (windkracht hoger dan 7 Bf) gewoon gedekt. Voor mensen met een dergelijke schade is het van belang om zo snel mogelijk hun verzekeringsmaatschappij in kennis te stellen van de opgelopen schade. Sommige verzekeraars hebben hiervoor een speciale 24-uurs alarmservice, waar u tevens hulp geboden wordt als het regelen van noodreparaties en voorzieningen. Raadpleeg hiervoor uw verzekeringspapieren. In die papieren kunt u ook lezen hoe het is geregeld met een eventueel ‘eigen risico’. Doorgaans is een eigen risico bij storm van toepassing. Dit eigen risico is vaak 2 promille van het verzekerd bedrag. Voorbeeld: bij een verzekerde waarde van 200.000 euro is er meestal sprake van een eigen risico van 400 euro.

Prijsstijging koopwoningen
DELFT – In januari waren de bestaande koopwoningen die werden verkocht gemiddeld 4,0 procent duurder dan een jaar eerder. In december was de prijsstijging 4,1 procent, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Vanaf september 2007 is de prijsstijging op jaarbasis geleidelijk teruggelopen. In januari 2008 zijn ruim 12.000 bestaande koopwoningen verkocht. Het aantal woningen dat van eigenaar wisselde was daarmee 9 procent kleiner dan een jaar eerder. Alle typen ééngezinswoningen werden minder verkocht. Het aantal verkochte appartementen was daarentegen ruim 20 procent groter. De prijsindex bestaande koopwoningen geeft de prijsontwikkeling weer van bestaande koopwoningen in Nederland, die aan particulieren verkocht zijn. Hierbij wordt onderscheid gemaakt naar type woning en naar regio.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12