Problemen met de computer? Geen probleem, bel een student

Algemeen

Student Mans Maliepaard bekijkt met computereigenaar Ton Quast hoe het komt dat de computer zo traag opstart.

DELFT – Ook inwoners van Delft hebben sinds drie weken de mogelijkheid om een student thuis langs te laten komen om te helpen bij hun digitale problemen. Na groot succes in andere steden is Delft nu de achtste stad waar Studentaanhuis.nl een feit is.

De computer van Ton Quast startte erg traag op. Minutenlang duurde het voordat er iets op het scherm verscheen. “De computer was zó langzaam, er moest iets mis zijn,” aldus de computereigenaar. Quast riep de hulp in van Studentaanhuis.nl en student Mans Maliepaard schoot te hulp. Ter plaatse legt Mans Maliepaard uit wat hij gaat doen. “Ik doorloop een standaardprocedure om de computer sneller te krijgen. We nemen zo eerst samen een lijst met programma’s door. Wat kan eraf en wat niet? En daarna ga ik het register opschonen,” legt hij uit. 

Al snel blijkt dat er toch meer aan de hand is. Onder andere de processor is flink verouderd. Na anderhalf uur is het probleem nog niet opgelost, maar Quast weet wèl hoe hij verder moet. Hij vindt Studentaanhuis.nl een goed alternatief. “Ik heb zelf best een beetje verstand van computers, maar die jonge gasten weten er vaak net wat meer van. Als ik het zelf doe ben ik toch bang dat ik dingen weggooi die ik achteraf beter niet had kunnen weggooien.” Ook vindt hij het een voordeel dat ze aan huis komen. “Je kunt je computer natuurlijk ook wegbrengen, maar dat kost meer moeite, je bent waarschijnlijk duurder uit en je bent je computer vaak een paar dagen kwijt.” 

Maliepaard is de eerste Delftse student die voor Studentaanhuis.nl werkt. Hij vindt het leuk werk en hij heeft tot nu toe alle problemen kunnen oplossen. “Meestal is verouderde hardware of een virus de oorzaak.” Zijn klanten zijn tot nu toe tussen de 45 en 60 jaar oud. “Maar we zijn nog maar net begonnen, dus ik weet niet of dat zo blijft.” 

Oprichter Jan Morriën vertelt dat er grofweg gezegd twee klantgroepen zijn te onderscheiden. “Er zijn klanten die hun problemen niet zelf kúnnen verhelpen en klanten die dit niet wíllen. De eerste groep heeft vaak problemen met trage computers of printers die niet goed werken. Of ze hebben vragen over het realiseren van een e-mailaccount. De vragen van de tweede groep zijn meestal specialistischer. Maar bijna alle vragen kunnen door onze studenten worden opgelost. En zo niet, dan kunnen ze in ieder geval adviseren wat de klant het beste kan doen.” De studenten van Studentaanhuis.nl gaan verder dan alleen hulp bieden rond de computer. Ze helpen bijvoorbeeld ook bij het aanleggen van een draadloos netwerk, het instellen van televisiekanalen of ze geven uitleg over de mobiele telefoon of digitale camera. “Maar er komt geen schroevendraaier bij te pas,” legt Maliepaard uit, ”we beperken ons alleen tot de programma’s.” 

De succesformule van Studentaanhuis.nl is volgens Morriën het werken met studenten. “Zij zijn deskundig en goedkoop. Daarom kunnen wij een brede, persoonlijke service bieden voor weinig geld. Klanten betalen 7 euro 50 voorfietskosten en 9 euro per half uur. Daarnaast hanteren wij kleine winstmarges. We moeten het echt van de hoeveelheid diensten hebben.” 

Morriën verwacht dat het concept ook in Delft goed zal aanslaan. “Het leuke van Delft is natuurlijk dat hier veel studenten zijn. En het mes snijdt aan twee kanten. Ik hoorde dat ook de opleidingen blij zijn met de studenten die bij ons werken. Ze oefenen namelijk op een andere manier met communicatieve en sociale vaardigheden.” Dat houdt overigens niet in dat zo maar iedere student kan werken bij Studentaanhuis.nl. “Inderdaad is niet iedereen geschikt. Het is wel belangrijk dat onze medewerkers goed kunnen communiceren.” 

Geïnteresseerden kunnen meer informatie vinden op www.studentaanhuis.nl of bellen met 0900 200 1212. (MdB)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12