Pieter van Foreest gaat inzetten van oproepmedewerkers met Flexbureau professionaliseren

Algemeen

Van links naar rechts planners Ali de Kok en Joan Schouten, oproepmedewerkster Hanneke met zoon Jochem en teammanager Diana Muilman

DELFT – Binnenkort opent het Flexbureau van Zorginstellingen Pieter van Foreest z'n deuren. Het bureau gaat de werving, selectie, planning en inzet van de ruim 300 oproepmedewerkers van de zorginstelling organiseren.

“Op dit moment regelen de meeste locaties zelf de inzet van hun oproepmedewerkers,” legt Diana Muilman, teammanager Flexbureau uit. “Maar vanaf half december gaan wij dit voor ze doen.” De oproepmedewerkers van Verpleeghuis De Kreek in ’s Gravenzande zijn de eerste medewerkers die overgaan. Daarna volgen stapsgewijs de andere locaties. Volgens Muilman merken medewerkers en cliënten op de werkvloer niets van deze verandering. In organisatorisch opzicht merken de medewerkers het wel. “Contacten over de inzet en planning lopen voortaan via het Flexbureau in plaats van met de locatie of afdeling. Ook krijgt de oproepmedewerker toegang tot het planningssysteem. Zo kunnen ze zelf de planning bekijken en intekenen op bepaalde diensten,” aldus Diana Muilman. 

Oproepmedewerkster Hanneke (42) werkt sinds vier jaar bij de Bieslandhof. Ze is positief over de verandering. “Het lijkt me prettig dat de contacten over mijn inzet via het Flexbureau lopen. Nu word ik vaak rechtstreeks door de afdeling gebeld en dan vind ik het nogal eens moeilijk om nee te zeggen tegen een dienst, omdat ik me bij die afdeling betrokken voel. Met de komst van het Flexbureau is het contact zakelijker. Ook hoef ik dan de leidinggevende niet meer lastig te vallen met administratieve vragen.” Hanneke ziet nog meer voordelen. “Door de centrale planning zal er een beter inzicht en overzicht ontstaan over de vraag en het aanbod van oproepmedewerkers. Hierdoor kunnen pieken en dalen in de toekomst wellicht beter opgevangen worden.” 

De oproepmedewerkster heeft bij indiensttreding bewust voor een oproepcontract gekozen. “In eerste instantie omdat het goed te combineren is met het moederschap en mijn studie HBO-V. En daarbij komt dat ik graag mijn eigen tijd indeel.” 

“Via het Flexbureau willen we de oproepmedewerkers een serieuze plek in de organisatie geven,” geeft Diana Muilman aan. “Met aandacht voor scholing en functioneringsgesprekken.” Hanneke beaamt dat dit er nu vaak bij inschiet. “Ik heb wel een tilcursus en een cursus belevingsgerichte zorg gevolgd, maar een functioneringsgesprek heb ik bijvoorbeeld nog nooit gehad. Oproepmedewerkers hangen er nu toch vaak een beetje bij.” 

Voor planners Ali de Kok en Joan Schouten was de overgang naar het Flexbureau een logische stap. Beiden waren al in dienst van Pieter van Foreest en betrokken bij de planning van oproepkrachten. De Kok vindt de centrale planning een positieve ontwikkeling. “Prima om dit los te koppelen van de locatie.” Schouten verwacht nog wel kinderziektes in het begin. “We moeten de programma’s eerst goed leren kennen, maar dat gaat helemaal lukken.”

Zorgverschraling
Muilman heeft hoge verwachtingen van het Flexbureau, maar ze verwacht niet dat het de zo veel besproken verschraling in de zorg kan tegengaan. Eerder deze week stelde bestuursvoorzitter Van den Hurk, van Pieter van Foreest, in het Algemeen Dagblad dat de ondergrens van verantwoorde zorg is bereikt. “Natuurlijk hebben we met de start van het Flexbureau het streven om onze oproepmedewerkers efficiënter in te zetten en vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Maar de huidige financiering is nu eenmaal een feit, daar moeten we het mee doen op dit moment.” 

Ook oproepmedewerkster Hanneke herkent de zorgverschraling. “Twee jaar geleden ben ik een keer koffie gaan drinken met een bewoner op de Markt. Dat zit er nu echt niet meer in. Voor een praatje of extra aandacht is geen tijd meer. Terwijl onze bewoners dat vaak ook belangrijker vinden ” Hanneke vindt het jammer dat mensen soms zo weinig begrip tonen. “Ze oordelen vaak zonder dat ze precies weten waarom wij bepaalde keuzes maken. Ik mis soms het vertrouwen in onze vakbekwaamheid en ervaring. De meeste medewerkers zijn deskundig, leveren kwaliteit en werken vanuit het hart.” 

Ze geeft een voorbeeld. “Sommige dementerenden hebben er een verschrikkelijke hekel aan om gewassen te worden. Waarom zou je die mensen dan iedere dag helemaal afschrobben? Het is dan toch veel fijner om tijd te besteden aan iets wat ze wèl als prettig ervaren? Maar sommigen oordelen dan het een schande is dat cliënten niet iedere dag gedoucht worden.” 

Hanneke geeft aan dat ook zij niet om die bezuinigen hebben gevraagd. “Binnen de mogelijkheden willen we ons werk zo goed mogelijk blijven uitvoeren. We doen echt heel veel goeds voor onze cliënten. Maar door het bereiken van de ondergrens en door minimale bezetting op afdelingen ontstaat er een situatie waarin je keuzes niet meer baseert op het bevorderen van de levenskwaliteit of welbevinden. Je maakt bepaalde keuzes om tijd en geld te besparen. Dat wordt door mij als armoe en verschraling ervaren.” 

Ze hoopt dat het negatieve imago van de zorg geen mensen afschrikt om te solliciteren, want het Flexbureau kan nog wel wat nieuwe oproepmedewerkers gebruiken. Diana Muilman hoopt op herintreders met zorgervaring. “We zoeken vooral helpenden niveau 2 en verzorgenden niveau 3.” Begin volgend jaar is de officiële opening van het Flexbureau. (MdB)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12