Effecten van Milieuzone vallen behoorlijk tegen, ook in Delft

Algemeen

DELFT – De Milieuzone werkt minder goed dan verwacht. De maatregel die vuile vrachtwagens uit bepaalde stedelijke gebieden moet weren, levert ook in Delft niet het gewenste resultaat op.

Dat blijkt uit het ‘Rapport Landelijke effectenstudiemilieuzones vrachtverkeer 2010’, dat Goudappel Coffeng in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu onlangs heeft uitgebracht. De Milieuzone, die in elf Nederlandse steden is ingevoerd, deed begin dit jaar ook in Delft z’n intrede. Door vuile vrachtwagens in het gebied in en rond het centrum te weren, zo was de gedachte, moet de luchtkwaliteit verbeteren. Zo’n elf maanden na de invoering ervan blijkt de stikstofuitstoot echter nauwelijks te zijn afgenomen. Dat komt, zo lezen we in het rapport, omdat de uitstoot van stikstof in de nieuwere generatie vrachtwagens nauwelijks minder is dan die van de oudere vrachtwagens. Ook de negatieve invloed van roetfilters werkt niet bevorderend. Het zorgt weliswaar voor minder fijnstof, maar ook voor meer stikstof. De uitstoot van fijnstof is dankzij de invoering van de milieuzone overigens wèl fors gedaald, gemiddeld met zo’n twintig procent. 

Dat de effecten van de Milieuzone minder positief zijn dan verwacht, is ook bij de Gemeente Delft bekend. Maar, zo laat Gemeentewoordvoerster Maayke Rusken weten, “de zone in Delft heeft echter een belangrijk kenmerk ten opzichte van de meeste andere zones, namelijk de ligging op een doorgaande route langs het centrum.” De effecten van de Milieuzone in Delft worden volgens haar dan ook niet alleen bepaald door schonere voertuigen in de zone, maar ook door het weren van vervuilend verkeer dat geen bestemming heeft in de zone. “De effecten van het weren van vervuilend vrachtverkeer zonder bestemming in de zone is niet meegenomen in de effectstudie, omdat Delft hierin een uitzondering vormt. Uiteraard profiteert de luchtkwaliteit daar wel van, maar dat is niet meegenomen in de effectstudie, omdat hiervoor nog onvoldoende data beschikbaar is.” 

Delft wordt in het rapport genoemd bij één van de zes steden waarvan ‘een substantieel deel van het eigen gemeentelijk wagenpark’ niet aan de eisen van de Milieuzone voldoet. Volgens woordvoerster Rusken gaat het om ‘slechts’ tien voertuigen. “Er zijn plannen om deze te verschonen op het moment dat ze aan vervanging toe zijn.” Het gaat volgens haar echter om voertuigen ‘die niet voor regulier werk’ worden ingezet. “Het zijn strooiwagens en voertuigen die voor rioolwerkzaamheden worden gebruikt. Deze wagens komen zeer sporadisch in de Milieuzone. Voor toegang tot de zone wordt gebruikgemaakt van dagontheffingen, die twaalf keer per jaar per kenteken mogen worden verleend.” 

Transportbedrijf Van der Lee heeft wel degelijk last van de invoering van de Milieuzone in Delft, laat kwaliteitsmanager Leo Bissegger weten. “Gelukkig zitten we met ons bedrijf net buiten de zone”, zegt hij. Van de 270 wagens die Van der Lee heeft rijden voldoen er namelijk ongeveer 100 niet aan de eisen om de Milieuzones in te mogen. “We hebben best wat kleiner materiaal dat het centrum in moet, maar dat kan nu niet. Dat is niet alleen in Delft zo, we lopen daar ook in andere steden tegenaan. We hebben er dus wel last van.” Dat de invoering van de Milieuzones niet het gewenste effect oplevert, verrast Bissegger niet. “Van wat ik erover heb gelezen waren de cijfers waarmee ze het hebben berekend veel rooskleuriger. Maar het is niet nieuw dat de praktijk anders uitpakt dan de theorie.” 

Andere Delftse transportbedrijven lijken er minder hinder van te ondervinden, zo blijkt uit een rondvraag. “Voor oudere vrachtwagens is het lastig, maar veel van onze wagens zijn nog jong”, laat Hans Meijer van de Transport Unie BV weten. Slechts twee wagens van de Transport Unie voldoen niet aan de eisen om de Milieuzone in te mogen en die worden daar dus ook niet ingezet. 

Ook bij het Internationaal Verhuisbedrijf Joh. van Buuren & Zn. hebben de chauffeurs nauwelijks last van de invoering van de Milieuzone. “We houden er gewoon rekening mee in de planning”, zegt Chris van Buuren. Zijn verhuisbedrijf heeft slechts één wagen die de Milieuzone niet in mag, maar ook zeven stuks die dat wèl mogen. “Zo’n ramp is het dus niet. We hebben hier op kantoor een grote kaart hangen, waarop in zwart is ingekleurd waar de Milieuzone is. Dat moet ook wel als Delfts verhuisbedrijf. De Milieuzone is iets waar je rekening mee moet houden. Opengebroken straten zijn voor ons veel rotter.” 

Als Van Buuren in één van de andere tien steden met een Milieuzone moet zijn, wordt het wel iets ingewikkelder. “Dat moeten we dan beter voorbereiden, maar ook dat is geen onoverkomelijk probleem.” Van Buuren kan zich er wel iets bij voorstellen dat de Milieuzones niet het verwachte effect opleveren. “Veel vrachtauto’s mogen gewoon de Milieuzone inrijden.” Volgens hem was het zinvoller geweest om de Milieuzone jaren geleden in te voeren, toen vrachtwagens minder schoon waren. Bovendien: “Als er al problemen waren, dan zijn we hierdoor niet in een schoner milieu terecht gekomen. Ook andere auto’s vervuilen.” 

In het rapport over de Milieuzone staan een viertal aanbevelingen. Daar zal ook de Gemeente Delft mee aan de slag gaan, laat woordvoerster Rusken weten. “Het gaat om algemene opmerkingen die landelijk opgepakt moeten worden als Milieuzones na 2015 doorgezet worden. De Gemeente neemt deel aan die overleggen via de landelijke Werkgroep Milieuzones. Gemeente mogen niet individueel de criteria van de milieuzone aanpassen, dit zijn landelijke afspraken.” (JN)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12