Burgers voor de laatste keer in verweer tegen plannen rond doorgetrokken A4

Algemeen

DELFT – Als het aan minister Eurlings ligt, rijden de eerste auto’s in 2015 over de A4 tussen Delft en Schiedam. De groep tegenstanders is echter groeiende. Voor hen is de inspraakavond, die maandag bij Rijkswaterstaat wordt georganiseerd, één van de laatste mogelijkheden om tegen de omstreden plannen in verweer te komen.

Op de conclusies van deskundigen, die beweren dat dat de A4 funest is, is nog steeds niet door Rijkswaterstaat of de minister gereageerd. In het debat dat maandag plaatsvindt krijgt Rijkswaterstaat de gelegenheid om die conclusies te weerleggen. Iedere aanwezige kan dan zelf constateren wie gelijk heeft. Burgers kunnen zich tijdens de inspraakavond, die tussen half zeven en half tien plaatsvindt, laten voorlichten over de aanleg van de A4 tussen Delft en Schiedam. Ze kunnen bovendien hun bezwaren tegen de plannen mondeling kenbaar maken en laten vastleggen door een notulist. Daarna kunnen burgers nog tot uiterlijk dinsdag 11 mei a.s. reageren op de plannen van Rijkswaterstaat, die zijn vastgelegd in het Ontwerp Tracé Besluit. Daarna wil het Rijk toch echt eens gaan beginnen met de aanleg van het zeven kilometer lange stuk snelweg tussen Delft en Schiedam. De optie om de A4 te combineren met de aanleg van de A13/A16, een nieuw stuk snelweg ten noorden van Rotterdam, lijkt inmiddels definitief van de baan. De weg is in deze tijden van bezuinigingen onbetaalbaar geworden. Volgens een werkgroep van het Ministerie van VROM is het bovendien ‘een onrendabel project dat weinig betekent voor de bereikbaarheid’, zo valt in de AD-editie Rotterdam van 8 april j.l. te lezen. En dus wil demissionair-minister Eurlings nu het fileprobleem in de randstad oplossen door alleen de A4 te verlengen, een project dat naar schatting 900 miljoen euro gaat kosten. Volgens sommige deskundigen lost het verlengen van de A4 de fileproblemen echter niets op. Sterker nog: het zorgt in de toekomst vooral voor extra files en opstoppingen. 

De lokale overheden, zoals de Gemeente Delft, zijn inmiddels buitenspel gezet. Die mogen van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat niet meer in verweer komen tegen de plannen. Het woord is nu dus aan de burger. Sommigen zullen daar aanstaande maandag naar verwachting gretig gebruik van maken door enkele kritische vragen te stellen. Ze worden hierin gesteund door cijfers die nota bene van Rijkswaterstaat zelf afkomstig zijn en die onderbouwen dat de aanleg van de A4 funest is voor het verkeer rond Delft. Bij een doorgetrokken A4 zal er op de A4 naar het Prins Clausplein en het Knooppunt Ypenburg in het jaar 2020 56 procent meer verkeer rijden dan in 2006 het geval was. Op beide verkeerspleinen staat het verkeer naar Delft, Westland, Den Haag Zuid en Schiedam/Rotterdam dan muurvast. De avondspits op de A20 bij het Kleinpolderplein duurt bij de ingebruikname van de A4 van één tot zeven uur. Met de ochtendspits hierbij opgeteld, staat het verkeer op de A20 dan dus negen uur per dag vast. Op het Kethelplein en in de Beneluxtunnel bij Schiedam komt bij een doorgetrokken A4 in het jaar 2020 76 procent meer verkeer dan in 2006. Het nieuwe stuk asfalt lijkt dus ook hier meer problemen te veroorzaken dan het problemen oplost. 

Deskundigen constateren daarom dat met dit nieuwe stuk snelweg Delft in 2020 zal zijn omgeven door snelwegen waar gedurende een groot deel van de dag geen doorkomen aan is. Verkeer van en naar Delft is dan in de ochtend- en de avondspits in alle richtingen gestremd. 

Rijkswaterstaat kan daarom naar verwachting op de nodige bezwaarschriften rekenen. Het zal voor Rijkswaterstaat niet meevallen om deze kritiek te weerleggen. Toch schrijft de minister in een persbericht van 18 maart j.l. dat de aanleg van de A4 tussen Delft en Schiedam ‘nog nooit zo dichtbij is geweest’. Dat is een fraai staaltje blufpoker, zeggen deskundigen. Ze denken dat Eurlings hiermee wil laten overkomen dat protest tegen de weg inmiddels zinloos is, maar niets is minder waar. Op basis van de inspraakreacties, die tot 11 mei mogen worden ingestuurd, wordt in de tweede helft van 2010 een definitief Tracébesluit genomen.

Kort door de bocht
Ben Immers, een hoogleraar Verkeer en Infrastructuur aan de Katholieke Universiteit, is geen voorstander van de A4. Volgens Immers zijn er 40 jaar geleden verschillende opties voor het bestrijden van het fileprobleem in de Randstad bekeken. “Maar er is al vrij snel en vrij kort door de bocht besloten om voor een doorgetrokken A4 te kiezen”, merkt hij op. De optie voor de aanleg van een A14 werd al even snel afgeschoten. “Daarna heeft men nooit meer serieus naar deze optie gekeken. Dat is een tekortkoming in de besluitvorming. Als je kijkt naar de ruimtelijke structuur in dit gebied, dan zie je dat het er de afgelopen jaren enorm is volgebouwd.” Volgens Immers is het belangrijk om te kijken wat de beste oplossing is voor het huidige probleem. “Dan kun je je niet beroepen op een beslissing van 40 jaar geleden.” Dat lijkt nu met de keuze voor een doorgetrokken A4 toch te gebeuren. Immers betwijfelt of dat een goed idee is. “Wat lost de A4 eigenlijk op? Volgens de resultaten uit studies krijg je hierdoor grote congestieproblemen. Ook al leg je de A4 aan, dan nóg zijn er rond de A4 en de A20 grote problemen rond de spitstijden. Het is niet dat de A4 ervoor zorgt dat er in de toekomst geen files meer zijn.” Het proces richting de aanleg van de A4 verdient volgens Immers niet de schoonheidsprijs. “Ik heb sterk de indruk dat er maar één uitkomst was”. 

De A4 kan overigens nog steeds niet worden aangelegd. De tunnel tussen Schiedam en Vlaardingen is door de Commissie Tunnelveiligheid al op 10 januari j.l. afgekeurd en Rijkswaterstaat heeft nog steeds geen nieuw ontwerp aan de Commissie voorgelegd. 

De inspraakavond bij Rijkswaterstaat aan de Derde Werelddreef 1-3 in Delft is a.s. maandag van 18.30 tot 21.30 uur. Tussen 20.30 en 21.30 uur worden de kritische vragen gesteld die Rijkswaterstaat wil weerleggen. Voor wie zich hierop wil voorbereiden: Het ontwerptracébesluit ligt sinds 31 maart ter inzage bij de diverse gemeenten en bibliotheken en is te downloaden via www.centrumpp.nl en http://www.rijkswaterstaat.nl/a4delftschiedam (JN)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12