Dubbel Delft

Algemeen

Aan het begin van de negentiende eeuw had je de singel rond de stad en de wijk Hof van Delft als een ‘buiten’ voor mensen die dat konden betalen. De verandering kwam in 1847, toen langs de singel een spoorbaan werd aangelegd De weg erlangs heette toen nog gewoon Singel.

Eind van de negentiende eeuw werd de Singel steeds meer Spoorsingel genoemd, en dat werd uiteindelijk de definitieve naam. Begin jaren zestig van de vorige eeuw kwam men op het lumineuze idee om de spoorbanen op een viaduct neer te leggen. Voor de bewoners aan de Spoorsingel, zoals op beide foto’s ter hoogte van de C. Fockstraat, was dat het begin van een tientallen jaren durend drama. In plaats van het uitzicht op het water van de singel kreeg men een betonnen gevaarte op weinige meters van de voordeur. Met het toenemen van het aantal treinen dat per uur over het viaduct raast nam de overlast toe. We hebben het dan ondertussen over de éénentwintigste eeuw. En nu komt er dus een heuse tunnel die het treinengeweld onder de grond brengt. En dat heeft, eufemistisch gezegd, ook nog wel wat voeten in de aarde. Zo’n tien jaar is dit deel van de stad een grote bouwput. Eerst de tunnel bouwen naast de Phoenixstrfaat en Westvest, daarna de betonnen kolos afbreken en dan het gebied bebouwen met woningen, bedrijfsruimten, een Stadskantoor en een stationsgebouw. Vanaf het DSM-terrein tot ver na de Irenetunnel is het momenteel al een drukte van jewelste. Omleidingen, een hoge trap over de rails bij het station, enorme bergen fietsen, veel bouwactiviteiten met hoge kranen en allerhande bouwmateriaal, directieketen en grote kale vlaktes. Maar de vaart zit erin. Vorige winter werd er een vertraging van twee maanden opgelopen, maar met man en macht is en wordt er gewerkt om dat in te lopen. Geduld vergt het wel, maar de meeste Delftenaren laten het gelaten over zich heen komen, in de wetenschap dat het uiteindelijk mooi wordt. Hoewel het met dat uitzicht van de bewoners van de Spoorsingel wel een beetje tegenvalt. De nieuwbouw begint ongeveer daar waar nu het spoorviaduct ligt. Maar het tientallen keren per dag langsrazen van treinen behoort dan wèl tot het verleden. Nog 'even’ geduld. En wordt vervolgd…

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12