Hemd van het lijf Walter Vermeer

Algemeen

’t Speeltoneel bestaat 25 jaar. Op 18 en 19 december wordt dat gevierd met de opvoering van ‘A Christmas Carol’ in Theater de Veste. Artistiek leider Walter Vermeer (43) is sinds 1985 bij bijna alle voorstellingen betrokken.

1. Waarom wil je per se in het Carillon in Pijnacker gefotografeerd worden?
“Deze plek heeft tot de heroprichting van ’t Speeltoneel geleid in 1985. Toen werd hier het podium opgeknapt. Dan moeten we het voor toneel gaan gebruiken ook, vond het Parochiebestuur. ’t Speeltoneel lag toen al meer dan tien jaar op zijn gat, maar het bestuur kon nog bijeengeroepen worden. Ik begon hier als speler in 1985. Dit is mijn tweede huis.”

2. Bijna de hele vereniging doet mee met ‘A Christmas Carol’. Voor welke uitdagingen stelt je dat?
“Bij ’t Speeltoneel is de regisseur meestal ook de producer. Die twee rollen zijn lastig te combineren. Als producer moet ik iedereen achter de broek zitten, als regisseur werk ik speelser en op basis van vertrouwen. Nu we in Theater de Veste spelen, neemt het bestuur de productie op zich, gelukkig.”

3. Je houdt er zelf van om extreme rollen te spelen. Wat is je lievelingsrol?
“Mijn meest extreme rol was Elwood P. Dowd in ‘Harvey’, een man die steeds een groot, wit konijn ziet van 186,5 centimeter. Hij is de enige die dat konijn ziet. Is hij gek of is de rest gek? In deze rol kon ik groot met heel klein spelen afwisselen. Als hij de injectie accepteert waarmee hij zijn zus tegemoetkomt, speelde ik dat heel klein. Dat maakt het intenser.”

4. Wat is je drijfveer als regisseur?
“Ik wil verhalen vertellen en het publiek vermaken. We zoeken naar een balans tussen toegankelijke stukken en stukken met een boodschap. Kunst gaat altijd over liefde. Accepteer de liefde die je wordt aangeboden. In ‘A Christmas Carol’ kun je Ebenezer Scrooge als een karikaturale vrek zien, maar je kunt ook een reden zien voor zijn gedrag. In onze versie heeft hij het in het verleden niet aangedurfd voor een leven met zijn geliefde te kiezen. Hij koos voor de veiligheid van het geld.”

5. Welke regisseur bewonder je?
“Tim Burton en Baz Luhrman. Burton kan een realistisch verhaal vertellen met fantasierijke beelden. Luhrman heeft een enorme beeldenrijkdom. Picasso zei: ‘Kunst is een leugen die ons de waarheid doet beseffen.’ Die uitspraak is mijn uitgangspunt bij regie. Ik wil het publiek op het verkeerde been zetten, wakker houden en aan het denken zetten. Er mogen rare dingen gebeuren. Het publiek mag meegesleept worden door onze stukken, maar niet op een makkelijke manier. Ik heb liever dat een bezoeker zegt: ‘Ik vond het vreselijk, maar ik zal het nooit vergeten,’ dan ‘Hartstikke leuk, maar waar ging het over?’ ”

6. Wat is kenmerkend voor de sfeer bij ’t Speeltoneel?
“Je kunt hier helemaal jezelf zijn met al je eigenaardigheden. Bij de pubers merk je dat ze zich op school vaak aanpassen. Kinderen die op toneel gaan, zijn op zoek naar een ander soort contact. Die veiligheid is de belangrijkste basis. Een goede speler laat zijn schild zakken.”

7. Wat zou je doen als je burgemeester van Pijnacker-Nootdorp was?
“Ik zou niet opnieuw snijden in het budget voor kunst en cultuur. Er is meer in het leven dan economie, wonen en infrastructuur. Iedereen heeft er de mond van vol dat jongeren van de straat gehouden moeten worden. Culturele activiteiten dragen daaraan bij. Cultuur kweekt begrip, leert ons nuances te zien: broodnodig in onze samenleving.”

8. Heb je daarom de Werkgroep Theater in Pijnacker-Nootdorp opgericht?
“WTPN is inmiddels opgegaan in het Cultuurplatform. Het doel van de werkgroep was meer ruimte te krijgen voor de podiumkunsten in Pijnacker-Nootdorp. Er wordt gesloopt, er is leegstand, bouwplannen blijven liggen, maar de groeiende groep mensen die iets met cultuur doen, moet je wel ruimte bieden.”

9. Je hebt vijftien toneelstukken geschreven. Welk toneelstuk vertelt het meest over jezelf?
“ ‘Zilver’. In een oud hotel vertelt een piccolo zijn levensverhaal aan een jong kamermeisje. Wat hij vertelt, zegt veel over mijzelf. In een ander stuk verwerkte ik mijn eigen puberteitservaringen die veel losmaakten bij spelers en publiek. Ik deel nu wel iets heel intiems met de hele zaal, dacht ik bij de eerste opvoering.”

10. Waar droom je nog van op toneelgebied?
“Van een theaterschool in Pijnacker, een eigen theatertje met een bar en opslagruimte. Dan kunnen we opnieuw een kwaliteitssprong maken. Ik wil niet stilstaan.” (BS)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12