Afbeelding

Wat ik zeggen wil

Algemeen

Gestolen rolstoel
DELFT – Zondag 19 juni werd ik om acht uur ’s morgens wakker met het fijne idee om lekker rustig een eind te gaan rijden in mijn elektrische rolstoel. Maar weg was m’n rolstoel, zo maar gestolen. Hoe kan iemand een vervoermiddel stelen van een gehandicapte? Wat laag! De Politie en de Hartingbank, waar de rolstoel vandaan komt, heb ik gewaarschuwd. In plaats van een ontspannend stukje rijden, moest ik aangifte doen bij de Politie. Na ruim twee-en-een-halve week aan huis gekluisterd te zijn, hoorde ik op 6 juli dat mijn rolstoel al op 28 juni was gevonden aan de E du Perronlaan. De Politie had de Hartingbank gewaarschuwd en zij hadden de rolstoel opgehaald. Jammer dat niemand het belangrijk genoeg vond om mij hiervan op de hoogte te stellen. Ik werd van die hele toestand hypernerveus en begrijp nog steeds niet hoe iemand zoiets kan doen. Waarom belde de Hartingbank niet op dat de stoel terecht was, die moeten toch weten hoe belangrijk dat voor me was? Laat degene die de rolstoel gestolen heeft mijn extra onkosten van 50 euro betalen. Een grote bos bloemen is ook zeker op z’n plaats, na twee-en-een-halve week zenuwen, afhankelijk zijn van anderen en aan huis gekluisterd zijn.

T.B. Gläser, Delft


Ontwerpfout?
DELFT – ‘Toeristen komen weer naar Delft’, las ik onlangs in Delft op Zondag. Geweldig, maar hoe komen ze daar? In de verkeersbesluiten van de verplichte publicaties van de Gemeente Delft van 20 juni is besloten dat de Willem Nagelstraat gesloten is voor verkeer breder dan 2,2 meter en langer dan 10 meter. Is heel interessant, want hoe zit het met het bus- en vrachtvervoer? Een gewone stadsbus en reisbus is ongeveer 2,55 meter breed en al snel meer dan 10 meter lang. Een vrachtwagen is dat ook al gauw. Deze publicatie houdt nu in dat de Koepoortbrug is afgesloten voor alle groot vervoer inclusief de stadsbus (met alle gevolgen van dien). Ook reisbussen zullen dus niet meer over de brug kunnen om hun toeristen af te zetten bij het blauwe hart. Vrachtwagens zullen via deze route het centrum niet meer in kunnen om te bevoorraden. Nu moet wel gezegd worden dat de toerit zodanig smal is opgezet, dat inderdaad twee bussen van normale afmetingen elkaar niet of bijna niet kunnen passeren tussen de in- en uitrit van de garage. Het is gewoon erg smal gemaakt. Is dit een ontwerpfout in de Koepoortgarage? Ik ben benieuwd hoe de Gemeente dit gaat oplossen. Hoe snel hangt er nu een bord ‘Verboden voor alle verkeer breder dan 2,2 meter en langer dan 10 meter, behalve bus- en vrachtvervoer’? Of hangen ze er gewoon een bord op en wordt er dan niet gehandhaafd? Anders wordt het erg rustig in het centrum van Delft...

Martin Spoelstra, Delft.


Pluizenprobleem
DELFT - Ik ben een bewoner van de Pijperring en zit al een paar jaar met het pluizenprobleem. Het is toch belachelijk dat minimaal vijftig gezinnen een paar weken per jaar (meestal in de warme periodes) niet of nauwelijks op hun balkon kunnen zitten en ‘s morgens al met ramen en deuren dicht moeten zitten? Kinderen kunnen niet in de speeltuin of voetballen omdat alles onder zit. Vaak zitten allochtone en autochtone mensen met hun kroost lekker op een bankje bij de speeltuin, maar dat is ondanks de hitte gewoon niet mogelijk. Een aantal jaren geleden is dit al eens bekendgemaakt bij het Hoofd Groenvoorziening van Het Buitenhof, maar dan werd er altijd afwijzend gereageerd onder het motto ‘Het is het aanzicht van de Pijperring’ of ‘elke boom is er één’. Ook werd je dan doorverwezen naar Woningcorporatie Vidomes, maar die zei dan weer: ‘We hebben ons best gedaan, ga maar naar de Gemeente’. Nu vond ik al jaren dat de mooie eikenbomen op de Papsouwselaan ook een aanzicht was. Ik ben er inmiddels achter dat als de belangen van de Gemeente in het geding zijn alle belemmeringen opzij worden gezet. Ik persoonlijk vind het belachelijk dat ik mijn huur en gemeentelijke belastingen moet betalen, maar geen gebruik kan maken van mijn balkon en met het warme weer met deuren en ramen gesloten moet zitten. Ik hoop dat dit nu eens gelezen wordt door de verantwoordelijken bij de Gemeente, die lekker bij deze temperaturen op hun balkon of in hun tuin kunnen zitten en beseffen dat er ook mensen zijn die dit ook graag willen. Gemeente en uiteraard ook de politiek: Doe hier iets aan! En laat de mensen woongenoot en kinderen speelplezier hebben, ook bij mooi weer.

W. Spee, Delft


Boze chauffeur
DELFT – De verwarring is groot voor bezorgend vrachtverkeer om onder andere naar het Vestegebied te komen. Chauffeurs begrijpen er helemaal niets meer van. Om even een voorbeeld te geven: Een boze vrachtwagenchauffeur vroeg me naar een oplossing om de Veste te bereiken. Hij was eerst naar de Schoemakerstraat gereden, maar kwam toen een hoogtebeperkend bord tegen van 2 meter 50. Waar sloeg dat op? Dat was onduidelijk, totdat hij in het rommelige gebied van de St. Sebastiaansbrug belandde. Daar stond voor hem het beruchte portaal. Hij zag de Veste liggen, maar hoe kom je daar nu? Terug naar de Kruithuisweg. Daar stonden borden dat de Engelsestraat was afgesloten, maar dat winkels en bedrijven bereikbaar waren. Dus reed hij daar in. Toen kwam hij weer een bord tegen, na een kleine aanwijzing dat vrachtverkeer terug moest en via een andere route naar de stad kon rijden. Hoera, terug dus. Maar wel ernstig geïrriteerd. Dan via de Provincialeweg en Irenetunnel. Daar stond weer een bord met een hoogteaanwijzing van 2 meter 50 en even verderop was een milieuzoneverbod. Daar mocht hij dus ook weer niet in. Hopeloos. ‘Wat nu?’, vroeg hij me. Ik zei tegen hem: ‘Bel je klant op, misschien heeft hij elders in de stad een pand waar je kunt lossen. Dat was onmogelijk, want hij had koelproducten in zijn wagen. Ik gaf hem daarom het advies om gewoon de zone in te rijden en zich niets van de bebording aan te trekken, want ook de gemeentelijke voertuigen en bouwers van een nieuw brugdek rijden gewoon door alle bebording heen. En waarom moet het vrachtverkeer zich dan houden aan de aanwezige verkeersbebording? Als laatste vroeg hij me: ‘Wat voor bestuurders hebben jullie in het verleden gehad?’ Dat is een onwerkelijke situatie…

P. Penseur, Delft


Delft, hightech?
DELFT - Als fervent rijwielpadgebruiker sta ik regelmatig stil bij de vele stoplichten in onze mooie stad. Verbaasd kijk ik dan hoe lang het duurt voordat het licht voor mij op groen zal gaan. Prachtige LED-lichtjes in een cirkel laten mij zien hoe lang dat nog zal duren. Eerst gaan de lichtjes op normale snelheid, maar halverwege gaan ze drie keer zo snel. Geweldige techniek! Daar komt nog bij dat deze lichtcirkel op een doorgaans moeilijke plaats is gemonteerd en zeker met een laagstaande zon met veel moeite te volgen is. Zoals vele van u die in het buitenland zijn geweest hebben kunnen zien, is het daar heel anders geregeld. Daar staat namelijk aan de overkant en aan de kant van oversteken een behoorlijk zichtbare display met duidelijke verlichte cijfers die gaan aftellen van bijvoorbeeld 50 naar 0. Ik vraag me af waarom het hier in Delft weer op een andere (lees: moeilijke) manier moet. Hier is een taak weggelegd voor Delft als technische stad. Het is immers voor iedereen duidelijker om aan de hand van aftellende cijfers te zien wanneer het licht voor jou op groen zal gaan. Ook voor kinderen moet dat niet moeilijk zijn want een ieder wordt al op jonge leeftijd het tellen bijgebracht. Kom op Gemeente Delft en de Technische Universiteit! Haal die rare cirkeltjes weg en vervang deze door voor een ieder logische en duidelijke aftellende becijfering voor voetgangers en (brom)fietsers.

C.M.A. Wessling, Delft


DHL ook gepromoveerd
PIJNACKER - Onder de kop ‘De één z’n dood… RKDEO alsnog omhoog’ in de krant Delft op Zondag van 4 juli moest ik tot mijn verbazing en teleurstelling constateren dat bij de vele Delftse en voetbalverenigingen uit de regio die het afgelopen jaar zijn gepromoveerd, gedegradeerd en de verenigingen die het in de nacompetitie niet hebben gehaald, dat DHL totaal is vergeten. Ook DHL is, net als DVV Delft, Full Speed en RKDEO, gepromoveerd naar de tweede klas. DHL heeft dat bereikt na een goede competitie en met drie overwinningen in de nacompetitie.

André Groenewegen, Pijnacker

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12