Met de juiste snelheid zijn gevaarlijke situaties opeens een stuk minder gevaarlijk

Algemeen

Met verkeersacties in de wijk probeert de Werkgroep Veilig Verkeer Tanthof een gedragsverandering bij automobilisten te bewerkstelligen.

DELFT – De Werkgroep Veilig Verkeer Tanthof wil zich in het jaar 2010 concentreren op drukke wegen in de wijk, zoals de Derde Werelddreef en de Valkenlaan/Meerkoetlaan. De bedoeling is om metingen te doen, zodat met harde cijfers over overschrijding van de maximumsnelheid naar buiten getreden kan worden.

De planning voor dit jaar moet nog verder worden uitgewerkt, maar de werkgroep zou in dit jaar in elk geval graag willen dat de wijkbewoners zien en waarderen dat er minder hard gereden wordt. Om voor deze problematiek aandacht te krijgen wordt hetzelfde aantal verkeersacties gehouden als in 2009. Het afgelopen jaar waren er verspreid over de wijk twaalf acties. In het eerste jaar, in 2008, ging het om een aantal van acht. De eerste jaren van de Werkgroep Veilig Verkeer Tanthof was een samenwerking tussen Aris Schellinkhout en Fred Verwayen. “Helaas is die samenwerking vorig jaar spaak gelopen”, zegt Schellinkhout. “Hij heeft de werkgroep verlaten, maar gelukkig doen Henk Klootwijk en Jetta van Genuchten nu mee. Fred heeft besloten zelf acties te doen, die hij concentreert op de weg Abtswoude.”
De betrokken wijkbewoners doen goed werk, waarbij de samenwerking met de Gemeente uitstekend is. Een paar keer per jaar is er een goed overleg. De Gemeente biedt ook alle medewerking bij het organiseren van de verkeersacties, net als de Politie overigens. Volgens Schellinkhout is de inzet van alle partijen niet voor niets geweest. “De acties in 2008 hebben een meetbaar resultaat gehad”, zegt hij. “In november 2007 is de snelheid van het verkeer op de Valkenlaan gemeten, in november 2008 is dat weer gebeurd. Het bleek dat het percentage auto's dat zich aan de limiet van 30 kilometer per uur hield was toegenomen van 15 naar 50 procent. Ook bleek dat de piek van boven de 60 kilometer per uur, die in 2007 was gemeten, in 2008 nagenoeg weg was. Dat heeft nogal wat effect op de verkeersveiligheid.” 

Meetgegevens over 2009 heeft Schellinkhout nog niet. Zijn gevoel zegt echter dat er nog steeds niet echt netjes gereden wordt. “Maar het hardrijden is zeker niet teruggekomen.”

Gedragsaanpassing kost niks
Het is belangrijk dat er een gedragsverandering komt bij automobilisten in Tanthof. In de wijk zijn niet voor niets 30-kilometer-zones ingesteld. Verkeerstechnici hebben aangetoond dat deze maximumsnelheid veel veiliger is. “Alleen moeten automobilisten, maar ook motorrijders en brommers, zich er wèl aan houden”, zegt Schellinkhout. “Als er genoeg mensen klagen bij de Gemeente, dan zal die vroeg of laat overgaan tot het aanpassen van de inrichting van de wegen. Drempels en dergelijke aanleggen. Dat kost bakken met geld, minstens 10.000 euro per drempel. Dat geld kan veel beter voor iets anders gebruikt worden, zeker in deze crisistijd. Gedragaanpassing kost daarentegen helemaal niks. Persoonlijk heb ik liever een gladde asfaltweg waar ik heerlijk relaxed 30 rijd dan dat er elke 25 meter een drempel ligt die mijn auto door elkaar schudt.” 

Met gedragsaanpassing kun je bereiken dat bewoners van Tanthof zich ook in 30-kilometer-zones in andere wijken netjes aan de maximumsnelheid houden. Veiligheid begint bij de juiste snelheid. Gevaarlijke verkeerssituaties worden dan opeens een stuk minder gevaarlijk. Schellinkhout: “Gevaar hangt vooral af van snelheid. Zebra's, zoals op de Derde Werelddreef/hoek Bikolaan, zijn gevaarlijk als er hard gereden wordt. Bij 30 kilometer per uur zijn automobilisten eerder geneigd te stoppen. Dus als de cultuur van het autorijden wat is verbeterd, bestaan er eigenlijk geen gevaarlijke situaties meer.”(ML)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12