Stadsbouwmeester praat met de stad en betrokken over de Spoorzone tijdens serie Architectuurcafés

Algemeen

Het Schuttersveld-plan is volgens Wytze Patijn een voorbeeld van een mooi ingepast woningbouwplan. (foto: Wytze Patijn)

DELFT – Stadsbouwmeester Wytze Patijn verzorgt het komende jaar in samenwerking met TOP een aantal Architectuurcafés waarin de Spoorzone centraal staat. Komende woensdagavond om 20.30 uur vindt de eerste plaats bij TOP aan de Hippolytusbuurt 14.

Sinds Patijn begin dit jaar stadsbouwmeester werd, heeft hij al enkele Architectuurcafés georganiseerd. Het leek hem een goed idee om voor het komende jaar een serie te houden die volledig aan de Spoorzone gewijd is. Tijdens deze bijeenkomsten, die allen op een woensdagavond plaatsvinden, nodigt Patijn in nauwe samenspraak met de Gemeente Delft, TOP en het Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone een spreker uit, die op het vlak van gebiedsontwikkeling een interessant verhaal te vertellen heeft. 

“Het is zo dat we in de architectuur en de stedenbouwkunde altijd voortborduren op eerder gemaakte plannen en gebouwen. Daarom zijn goede voorbeelden zo belangrijk”, vertelt de stadsbouwmeester. “Het Spoorzoneproject is heel interessant, in die zin dat er op de rand van het historische stadscentrum een heel nieuw stuk stad wordt gebouwd.” Daarom gaat Patijn op zoek naar voorbeelden die interessant konden zijn voor de invulling van het Delftse project. 

Voor aanstaande woensdag kwam hij terecht bij Mariet Schoenmakers, het hoofd van de afdeling Concept van Projectwikkelaar AM. Zij heeft bij het project Stadswerven in Dordrecht ervaring met het binnenstedelijk ontwikkelen van bijzondere projecten. Stadswerven ligt tegen het zeventiende eeuwse centrum van Dordrecht aan en is daarom vergelijkbaar met de Spoorzone in Delft. 

“Het mooie aan Stadswerven vind ik dat ze bij de ontwikkeling van de plannen het openbaar gebied centraal gesteld hebben en dat daardoor de ruimtelijke kwaliteit gewaarborgd is. Schoenmakers’ verhaal zal zich vooral toespitsen op de aanpak waarmee dit gerealiseerd is. Hier kunnen we in Delft denk ik wel wat van leren.”
Volgens Patijn is het vooral van belang dat in zo’n proces al vanaf het begin de stedenbouwkundige en de architectonische kwaliteit op de agenda gezet worden. “Er moet een goed samenspel van die twee zijn, want je kunt wel prachtige gebouwen neer zetten, maar als er geen rekening gehouden wordt met de omgeving waarbinnen deze geplaatst worden, is het nog niet aantrekkelijk. Andersom geldt natuurlijk precies hetzelfde.” Tijdens de Architectuurcafés zijn geïnteresseerden meer dan welkom om de presentaties bij te wonen en deel te nemen aan de discussies die erna plaats zullen vinden. 

Patijn hoopt op een zo hoog mogelijke opkomst op woensdagavond. “Ik ben erg geïnteresseerd in wat de Delftenaar belangrijk vindt. Ik heb eerder dit jaar ook stadswandelingen georganiseerd om te kijken wat er onder bewoners en ondernemers leeft. Bij het Spoorzoneproject is het mijn belangrijkste taak om de mensen die er aan werken te adviseren. Ik vind het erg belangrijk om hierbij rekening te houden met de betrokken mensen uit Delft.” 

Ook het Delftse College van Burgemeester en Wethouders vindt het volgens Patijn erg belangrijk dat de burgers gehoord worden bij het maken van de plannen voor de inrichting van het Spoorzonegebied. “Beginspraak heeft B en W dat bij hun aantreden genoemd. Ook persoonlijk vind ik het belangrijk om naar de inwoners van de stad te luisteren. Zij weten vaak meer dan de professionals wat er speelt en zijn direct betrokken bij hun stad. Het is belangrijk dat Delft trots zal zijn op de uiteindelijke plannen.” Daarom vindt Patijn het vooral van belang dat er wordt gezocht naar een ‘typisch Delftse’ invulling van het Spoorzonegebied. “Waar dat typisch Delftse uit bestaat? Delft wordt grotendeels gekenmerkt door kleinschaligheid. Dat is een mooie uitdaging, want het wordt al met al een project van een behoorlijke omvang. Wat dat aangaat kan het mooi ingepaste woningbouwplan op het Schuttersveld plan, achter het Doelenplein als een goed voorbeeld gezien worden.” 

Op woensdagavond staat dus vooral het kwaliteitsproces dat in Dordrecht nagestreefd wordt centraal. Andere thema’s die later aan de orde kunnen komen zijn bijvoorbeeld de architectonische aanpak, oplossingen die gevonden zijn om het openbaar gebied aantrekkelijk te houden en de parkeeroplossingen. Voorlopig valt er in de zes Architectuurcafés in 2012 dus nog voldoende te bespreken. 

Bent u geïnteresseerd in de toekomstige inrichting van het Spoorzonegebied, dan bent u woensdagavond meer dan welkom in het Architectuurcafé, dat vanaf 20.30 uur gehouden wordt aan de Hippolytusbuurt 14. (AdW)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12