Een doorgetrokken A4 of niet? Volgend jaar weten we meer

Algemeen

DELFT – Rijkswaterstaat denkt in het tweede kwartaal van 2009 een nieuwe Trajectnota/MER A4 Delft Schiedam te kunnen presenteren.

Daarin staat onder andere of de Overheid ervoor kiest om de Rijksweg A4 door te trekken. 

“Momenteel worden er twee alternatieven onderzocht”, legt Cees Busé van Rijkswaterstaat uit. “Of er wordt gekozen voor een doorgetrokken A4, of er wordt gekozen voor een verbrede A13 in combinatie met de A13/16, een nieuw stuk snelweg dat de A13 en A16 met elkaar moet verbinden.” Het is volgens Busé dus nièt zo dat minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat per se een doorgetrokken A4 wil. “Hij heeft een bestuurlijke voorkeur voor de optie van de A4”, zegt Busé. “Dat is op basis van de kennis die hij nu heeft. De definitieve beslissing volgt pas als alle onderzoeken zijn afgerond.” 

Verschillende keren kwamen tegenstanders van de doorgetrokken A4 in Delft op Zondag aan het woord. Volgens hen heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat geen steekhoudende argumenten om de A4 door te trekken. “Als zij zeggen: ‘Jullie kunnen het niet onderbouwen’, dan klopt dat, want de onderzoeken zijn nog niet afgerond”, reageert Busé op die kritiek. De resultaten van het onderzoek worden pas in het tweede kwartaal het volgende kalenderjaar verwacht. ‘In de loop van de maand februari’ komt Rijkswaterstaat met een informatiekrant. Deze moet omwonenden en andere betrokken op de hoogte brengen en houden van het project. “Ook kunnen we verwachten dat er daarna informatieavonden komen”, vervolgt Busé. “Zodat iedereen een goed beeld krijgt, weet wat het project inhoudt en wat de gevolgen daarvan zullen zijn.” 

Dat er wat aan het wegennet in de regio gaat gebeuren, staat namelijk als een paal boven water. Busé: “Tussen Rotterdam en Den Haag staat het verkeer vaak vast. De verwachting is dat dit in de toekomst alleen maar erger wordt. We kijken nu hoe we dit op kunnen lossen.” Het is volgens Busé mogelijk dat de A4 blijft zoals die nu is en dat de Overheid kiest voor de optie van de verbrede A13, met de aanleg van een A13/A16, het alternatief dat ook de voorkeur van de tegenstanders geniet. “Er is echt wel een open communicatie vanuit de kant van Rijkswaterstaat”, benadrukt Busé. “We respecteren ook alle meningen. Maar als we het artikel in de Delft op Zondag van 23 november lezen willen we toch twee dingen rechtzetten. De projectdirecteur A4 is niet ‘vervroegd’ vertrokken, zoals jullie schreven, hij is namelijk met pensioen gegaan. Ook de communicatie-adviseur is niet weggelopen, want daar spreek je nu mee. We hebben nooit één dag zonder een projectdirecteur of communicatie-adviseur gezeten.” (JN)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12