Extra kosten Spoorzone kunnen volgens de minister niet op andere partijen worden verhaald

Algemeen

DELFT – Delft op Zondag berichtte vorige maand over de vertraging in de bouw van de Spoortunnel, die de Gemeente Delft ruim 10 miljoen euro en het Rijk 70 miljoen euro extra gaat kosten.

Dat was voor Tweede Kamerlid Jacques Monasch van de PvdA genoeg reden om de minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen, schriftelijke vragen te stellen. Onlangs beantwoordde de minister zijn zeven vragen. In haar reactie zegt ze niet op de hoogte te zijn van de genoemde extra kosten van de vertraging. Maar, zegt ze wel, “dat er extra kosten zouden zijn, was al bekend toen in 2008 de verantwoordelijkheid voor de Spoortunnel door het ministerie werd overgenomen van de Gemeente. Op basis van een externe audit hebben decentrale overheden toen aanvullend budget beschikbaar gesteld en is een risicoreservering op de Rijksbegroting opgenomen van 45 miljoen euro.” Of de extra kosten hoger zijn dan deze risicoreservering is de minister nog niet bekend. “Dit hangt mede af van het al dan niet optreden van risico’s in de komende jaren. Samen met de betrokken partijen sturen wij op het zo veel mogelijk voorkomen van verdere kostenstijgingen”, schrijft ze. 

De vertraging van het project komt deels door verkeerd aangenomen grondwaterstanden in het Spoorzone-gebied. Op de vraag wie verantwoordelijk is voor die onjuiste aannames antwoordt de minister dat de uitvoering van de Spoorzone in handen ligt van de projectorganisatie Spoorzone Delft, een samenwerkingsverband tussen de Gemeente Delft en ProRail. “De aannames voor en gegevens over de grondwaterstand in Delft zijn in 2007 door adviesbureaus aangeleverd.” Dat gebeurde ‘in opdracht van en onder verantwoordelijkheid’ van de projectorganisatie. “De aannames zijn tot stand gekomen op basis van alle op dat moment beschikbare informatie. Door de projectorganisatie is nagegaan of de extra kosten verhaald kunnen worden op de adviesbureaus. Dat blijkt niet het geval”, antwoordt Schultz van Haegen. Een ander deel van de vertraging werd veroorzaakt doordat er onverwacht een aantal kabels en leidingen werden aangetroffen, die eerst moeten worden verlegd. Ook de extra kosten die dat met zich meebracht, kunnen volgens de minister níet op de projectontwikkelaars en eigenaren van de kabels worden verhaald. “Hiervoor gelden landelijke procedures, die correct zijn toegepast bij de uitvoering.” 

Volgens de minister wordt de eerste tunnelbuis in 2015 in gebruik genomen. “De oplevering van een vier-sporig uitgegraven en twee-sporig ingerichte Spoortunnel is gepland in 2017. De langere bouwtijd betekent helaas een langere periode van ongemak voor de omgeving. Het heeft echter geen consequentie voor de treindienst, omdat het spoorviaduct langer in gebruik blijft”, besluit ze.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12