Netwerken, marketingvaardigheden leren en persoonlijke relaties opbouwen

Algemeen

Pieter Rijsdijk (links) en Ben van Peppen vormen het leiderschapsteam van het Delftse BNI-chapter Vermeer.

DELFT – BNI is dè organisatie voor zakelijke aanbevelingen. De afkorting staat voor Business Network International en de grondlegger van dit wereldwijde ondernemersnetwerk is de Amerikaan dr. Ivan R. Misner. Via het Verenigd Koninkrijk heeft BNI ook het Europese vasteland bereikt.

In Nederland zijn er inmiddels vele ‘chapters’, sinds kort ook in Delft. Het chapter BNI Delft heeft als titel Vermeer gekregen. Het leiderschapsteam bestaat uit Pieter Rijsdijk en Ben van Peppen. De eerste is Executive Director van BNI voor de regio Rotterdam en Delft. De tweede is zelf trainer/coach bij een trainingsbureau in België. Hij was betrokken bij het opzetten van de BNI-chapters in Spijkenisse (Zilvermeeuw), Rotterdam Airport (Goudhaan) en Delta Hotel Vlaardingen (Ibis). Naast zijn werk voor het Delftse chapter begeleidt hij die drie nog steeds. De plaats van samenkomst van de Delftse netwerkgroep is het West Cord Hotel bij IKEA, langs de A13. De aangesloten ondernemers komen hier elke week een ochtend bijeen. “Onze groep bevindt zich nog in de beginfase”, zegt Van Peppen. “Tot nu toe hebben zich vijf lokale ondernemers aangesloten. Een webdesigner, een bloemist, een redactie- en adviesbureau, een hovenier en een trainingsbureau. Nog eens twaalf ondernemers hebben belangstelling getoond om zich ook aan te sluiten.”

Zakelijke structuur
Dat zijn in deze beginfase prima resultaten, maar wat hebben de ondernemers er precies aan om tot dit chapter toe te treden? Om die vraag te kunnen beantwoorden moet je meer weten over de uitgangspunten van BNI. Het ondernemersnetwerk moet een gestructureerde, warme, zakelijke omgeving bieden waarin lokale zakenmensen samenkomen. Om te netwerken, waardevolle marketingvaardigheden te leren en sterke persoonlijke relaties op te bouwen, zodat ze elkaar op basis van vertrouwen consequent aan meer omzet helpen. “Van elke categorie kan er maar één lokale ondernemer vertegenwoordigd zijn”, zegt Rijsdijk. “Niet twee verschillende makelaars bijvoorbeeld. Het ideaalplaatje is om in een chapter veertig categorieën te hebben, zodat de 39 anderen voor jou als een soort vertegenwoordiger op kunnen treden.” 

Actieve leden van BNI hebben, anders gezegd, altijd een groep verkopers onder handbereik. De medeleden hebben namelijk altijd elkaars visitekaartje bij zich en bevelen elkaars producten of diensten aan bij de mensen die ze ontmoeten. Succesvolle bedrijven weten dat mond-tot-mondreclame de beste promotie is die er bestaat. “Veel ondernemers sluiten zich aan omdat het zakelijk structuur geeft”, zegt Van Peppen. “De leden van zo’n groep kunnen voor hun eigen bedrijf ingangen creëren via elkaars netwerk. Ook is het mogelijk met een aantal anderen een Powerteam op te richten, een subgroep van bedrijven binnen het chapter die zich op een gemeenschappelijk doel richten.”

60-Secondenpresentatie
De bijeenkomsten vinden plaats tijdens het ontbijt. De leden worden geacht om zeven uur ’s ochtends of eerder (niet: later) aanwezig te zijn. Daarbij is er tot kwart over zeven gelegenheid tot netwerken. De bijeenkomsten zijn immers volledig gericht op het genereren van omzet voor de deelnemers. Verder blijft de efficiency hoog en de timing strak, want elke BNI-bijeenkomst verloopt volgens een vaste 20-punten-agenda. Eén van de hoogtepunten daaruit is de 60-secondenpresentatie, de zogenoemde Infomercial. Alle leden krijgen de gelegenheid om iedereen te vertellen over hun bedrijf, met wie ze in contact willen komen en alles wat de andere leden kan helpen om aanbevelingen voor hen te genereren. Het lijkt bijna niks, 60 seconden. BNI heeft een systeem ontwikkeld waarmee de kracht van deze presentatie enorm is. Er worden regelmatig gratis workshops georganiseerd, zodat de leden hun presentaties kunnen verbeteren. Hierin komen technieken als de ‘memory hook’ aan de orde en effectieve manieren om ervoor te zorgen dat de boodschap blijft hangen. Dit systeem heeft ook buiten BNI gigantische praktische voordelen. Stelt u zich eens voor hoe effectief het is om binnen een minuut uw bedrijf op een onvergetelijke manier neer te zetten. “BNI is er voor allemaal, maar niet voor iedereen”, zegt Van Peppen. “Met zo’n groep kan per lid een opbrengst variërend van 25.000 tot 35.000 euro op jaarbasis behaald worden.” 

Delftse ondernemingen die lid willen worden van de BNI-chapter Vermeer kunnen een keer zo’n bijeenkomst bezoeken. Vraag na afloop iemand van het leiderschapsteam om een aanmeldingsformulier. Als u lid wilt worden, wordt uw aanvraag beoordeeld door de lidmaatschapscommissie van het chapter. Meer informatie: www.bni.eu. De eerstvolgende bijeenkomst is op woensdag 28 april a.s., aanvang 7.00 uur.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12