Afbeelding

Wat ik zeggen wil... zondag 8 november

Algemeen

De ingezonden brieven uit de Delft op Zondag van zondag 8 november.

Vroeger was alles beter?
DELFT – Vroeger was alles beter, het is een uitspraak die je nog vaak hoort. Deze uitdrukking slaat niet op alles, maar er zijn veel dingen die wel beter geregeld waren. Neem nou de fietsers, volgens mij. Ergernis nummer één voor veel automobilisten in Delft. Vroeger stopte je voor een rood licht. En je waagde het zeker niet om niet te luisteren naar bromsnor. Toen zag je nog agenten in de wijken. Neem nu de scooters, deze rijden vaak op de rijbaan. Je schrikt je dood, als ze je links en rechts voorbij komen. Met een snelheid dat je denkt dat je zelf stil staat. In plaats van de fietspaden zo te laten zoals ze vroeger waren, moeten er politici zijn die bijna snelwegen gaan aanleggen voor fietsers. Ik zie soms wielrenners met een groep van 20 tot 30 man fietsend voorbijkomen. Ze zijn blind voor het rode licht en hebben geen oog voor het andere verkeer. Dus Wethouder, ga terug in de tijd en doe wat aan deze problemen. Laat uw parkeerwachters maar eens de fietsers controleren. En bekeuringen uitdelen. Ik weet zeker dat het meer geld oplevert dan parkeerboetes uitschrijven en er zullen veel minder ongelukken zijn. Of komt er een nieuwe verordening, in Delft? Verplicht autorijden met twee inzittenden, want twee zien meer dan één. Hierbij nodig ik u uit om een keer met de auto door Delft te rijden.

Aad van der Berg, Delft


Kermis
DELFT – Delft schiet volledig door in zijn streven om een toeristenstad te worden. Niemand zal betwisten dat Delft het toerisme en de dagjesmensen nodig heeft. Maar het toerisme en de dagjesmensen zijn bijzaak en geen hoofdzaak. De hoofdzaak en de motor van de Delftse economie zijn de 100.000 inwoners. Delft schiet volledig door als men de binnenstad toeristvriendelijk wil maken, maar daarvoor de 100.000 inwoners gaat behandelen als stiefkinderen. Wie gaat zijn economische motor verjagen naar een afgelegen evenemententerrein om de binnenstad voor toeristen te reserveren? Hoe anders is het in andere steden, waar de kermis door politiek en bedrijfsleven met open armen wordt onthaald. In veel steden staat elk plein vol met attracties en is de kermis één groot feest. Het is ronduit vreemd dat in andere steden de ondernemers flink aan de kermis weten te verdienen, maar dat men in Delft het wiel nog niet heeft uitgevonden. Misschien zouden de Delftse ondernemers hun licht eens kunnen opsteken bij hun collega’s in Tilburg of in Nijmegen. De gemeentes vieren daar een financieel feestjes als de kermis komt. Een kermisexploitant moet in Delft een flink bedrag betalen om op de Markt in Delft te mogen staan. Hoe aantrekkelijker de plek, hoe hoger het bedrag is dat de exploitant aan staangeld aan de Gemeente moet betalen. De kermisexploitanten zullen waarschijnlijk alleen bij Lijm & Cultuur willen staan als ze geld toe krijgen, ze zullen zeker niet bereid zijn om een bedrag te betalen dat gelijk is aan de prijs die ze op de Markt betalen. In een tijd dat de broekriem stevig aangehaald moet worden, is het vreemd dat de Gemeente hier geld wegsmijt. Ronduit bizar wordt het als de Markt-ondernemers een financieel slaatje slaan uit het geheel. Door de verplaatsingen van de kermis kunnen ze extra omzet draaien in de dagen dat de kermis op de Markt stond. De belastingbetaler mag uiteindelijk het gelag betalen.

J. M. T. Van der Linden, Delft


Spoorzone
DELFT – De Delftse stadsarcheoloog Peter Deunhouwer gaf donderdag 29 oktober een voordracht in TOP over de recente opgravingen in de Spoorzone. Deunhouwer verwacht restanten van de oude Middeleeuwse stadsmuur aan te treffen. ‘Opgraven is van het grootste belang voor Delft. De gevonden stenen van deze muur kunnen dan aan Japanse en Amerikaanse toeristen worden verkocht als souvenir’, zei hij. Kunnen deze historische restanten niet gewoon bewaard of hergebruikt worden in Delft? Verbazingwekkend is dat het puin van de gesloopte panden wèl in Delft moet blijven. Wat te doen met de blauw geverfde stenen en het asbest? In kleine zakjes doen en, zoals destijds met de Berlijnse muur, cadeau doen aan toeristen? Na diverse onzinnige projecten zoals de Blauwe Panden, het Ontspoord Festival, Circus Babylon en de andere ‘Spoort niet-’ of ‘ Spoorloos’-evenementen is hier vast óók weer een subsidie voor. Voor de herbestemming van historisch waardevolle elementen uit de te slopen panden was geen geld. Een gemiste kans voor de Gemeente Delft en monumenten-wethouder Ronald Vuijk.

Sytse Heidstra, Delft

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12