Kredietcrisis of niet, we hebben ons lekker ouderwets laten gaan

Algemeen

DELFT – Nee, echt ingehouden hebben we ons niet, tijdens en rond de feestdagen. Al werd en wordt er dan over weinig anders gepraat dan over die vermaledijde kredietcrisis, dat heeft onze koop- en eetpret niet mogen drukken, eind vorig jaar.

We vroegen her en der, maar vooral behoorlijk willekeurig, hoe ondernemers, uitbaters en andere ervaringsdeskundigen terugkijken op hoe ze eind vorig jaar hebben geboerd. En we vroegen ze in één adem naar hoe wij, geachte klanten en gewaardeerde gasten, ons hebben gedragen. Waren er verrassende trends? Hadden we voorspelbare voorkeuren? Deden we het tóch niet wat rustiger aan, gezien de barre tijden die ons te wachten schijnen te staan? Of waren we in een zo uitgelaten feeststemming dat we de sores nog maar even de sores hebben gelaten? 

Slager Leo van Vliet spreekt van 'een toegenomen verkoop van wild en gevogelte'. Dat verkocht hij altijd al, maar omdat Delft poeliers kwijtraakte nemen meer mensen hun toevlucht tot de slager. Om daar, bijvoorbeeld, wild zwijnfilet, hazenrugfilet, konijnenbouten en reeruggetjes te verschalken. "Maar nog altijd staat het gourmetten met Kerstmis bovenaan", weet Van Vliet. "Men koopt het gourmetvlees graag bij de specialist, zodat men er zelf minder werk aan heeft tijdens de feestdagen". Nee, van een naderende crisis heeft hij niks gemerkt. "Men heeft flink ingekocht. Vergeleken met andere jaren zelfs meer". En dat geldt, weet hij, ook voor zijn collega-slagers. "Al kwam dat ook doordat Kerstmis dit jaar gunstig viel. In de aanloop naar Kerstmis waren er drie verkoopdagen". 

Vuurwerk was er in overvloed te koop. Bijvoorbeeld bij Auto Hifi Corner. Martin Roseleur zegt dat met name vuurwerk in het duurdere segment in trek was. "Voornamelijk siervuurwerk, de lekker zware 500 grams-potten. Maar ook Chinese rollen en ratelbanden waren populair. Tot en met de 500.000-klappers". En knalvuurwerk gaat natuurlijk altijd grif over de toonbank. "Dat is vooral populair bij kinderen". 

Ook al tevreden geluiden uit de mond van bedrijfsleider Ron Okkes van C1000 aan de Troelstralaan. "Boven verwachting", stelt hij vast over de verkopen rond de Kerstdagen en Oud en Nieuw. Maar specifieke producten die extra gretig aftrek vonden, hij zou ze niet zo gauw kunnen opnoemen. "Opvallend was wel dat het Tweede Kerstdag zo druk was. En de nieuwe slagerij met de versafdeling was een duidelijke trekpleister. Gourmetschotels, rollades, varkenshaas en de nodige specialiteiten werden prima verkocht". Okkes heeft er niks van gemerkt dat de klanten zich terughoudender opstelden dan in vorige jaren. "De mensen geven in december altijd meer geld uit en dat was nu ook zo". 

Roeland Prins is bedrijfsleider bij Speldorado. "Kerstmis is vooral een feest voor volwassenen", weet de speelgoeddeskundige. "Daarom werden vooral veel bordspellen en legpuzzels verkocht om cadeau te doen. Bij de legpuzzels ging het vooral om puzzels met 1000 tot 1500 stukjes. Cuba, het Spel van het Jaar 2008, liep extra hard, maar ook Ticket to Ride en het al wat oudere De Kolonisten werden goed verkocht". Maar er worden ook cadeautjes voor de kinderen onder de Kerstboom geparkeerd. "Daarbij blijven merkartikelen altijd populair, zoals Playmobil en Lego. En we hebben relatief veel houten speelgoed verkocht". 

Restauranté Casa del Sol is een klein, maar fijn restaurant in Tanthof. Chefkok Walter Tetteroo staat dan ook vrijwel altijd voor 'een volle bak' te koken. En helemaal met de Kerstdagen. "Veel mensen hadden al vroeg gereserveerd, daar hoefde ik me dus niet druk over te maken". En met Oud en Nieuw was Casa del Sol vanwege verbouwingsactiviteiten gesloten. Tetteroo spreekt van 'een soort huiskamersfeer' als hij terugkijkt op de feestdagen. "Het hoofdgerecht was Iberisch varkensvlees. Weer eens wat anders dan een tournedos. De gasten waren enthousiast". Over de gevolgen van de kredietcrisis maakt hij zich geen zorgen."De reserveringen blijven gewoon binnen stromen. Het restaurant zit tot nu toe elke avond vol. Wellicht dat het in januari wat minder wordt, maar dat is normaal". 

De mensen die op enigerlei wijze actief zijn binnen en ten bate van de Sint Hippolytus Parochie hadden het rond en tijdens de feestdagen behoorlijk druk. Zo waren er, net als in andere jaren, in de Maria van Jessekerk heel wat missen en ook concerten. Er was zelfs een Nachtmis voor kinderen. En in de aanloop naar Kerstmis was er de traditionele Volkskerstzang onder de bezielende leiding van de onverslijtbare Pierre van Hauwe. En er waren de speciale vieringen voor gehandicapten, ouderen en dak- en thuislozen. De complimenten waren niet van de lucht. En dat al die evenementen meer dan goed werden bezocht, was voor degenen die er zo veel tijd en energie in hadden gestoken de terechte en welverdiende 'beloning'. 

"Rond de feestdagen zijn het altijd topweken voor ons", weet Wil Zuliani, verkoopchef bij de HEMA. "Cosmetische artikelen, kleding in alle soorten en maten", de mensen konden er niet genoeg van krijgen. "En het hele food-gebeuren is natuurlijk erg in trek. Zoals de wijnen en de luxere snacks". Ze heeft niet de indruk dat de mensen zich hebben ingehouden, omdat ze gebukt gaan onder de onafwendbare kredietcrisis. "Men bezuinigt niet op leuke en gezellige dingen. De mensen zoeken juist thuis de gezelligheid op". 

En dan zien we in het nieuwe jaar wel verder… (ML/PB)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12