Gemeente Delft is de meest bureaucratische gemeente van Haaglanden, vinden de ondernemers

Algemeen

Michiel Kraaijeveld van MKB Delft (links), Bruno Tideman van MKB Haaglanden en de Paarse Krokodil.

DELFT – De Gemeente Delft is de minst ondernemersvriendelijke Gemeente van Haaglanden. Dat concludeert MKB Zuid-Holland naar aanleiding van een jaarlijks onderzoek. De Gemeente Delft mag zich van MKB Zuid-Holland een jaar lang ‘de meest bureaucratische gemeente van Haaglanden’ noemen.

Volgens het rapport van MKB Zuid-Holland is voor ondernemers de telefonische bereikbaarheid van de Gemeente Delft onder de maat. Er zijn in Delft bovendien maar weinig vergunningen vereenvoudigd of afgeschaft en er is geen helder beleid voor het verminderen van toezichtslasten. De ondernemersvriendelijkheid van de gemeenten is onderzocht aan de hand van bureau-onderzoek, een telefonische enquête en digitale informatieaanvraag. Het oordeel van MKB-ondernemers is gemeten in een online-enquête onder 106 leden. Dat is vorig jaar ook al gebeurd. Toen won de Gemeente Westland de Paarse Krokodil, de prijs die wordt uitgereikt aan de meest ondernemersonvriendelijke Gemeente. Toen scoorde de Gemeente Delft - in vergelijking met de acht andere gemeenten in Haaglanden - beduidend beter. Volgens het onderzoeksrapport van MKB Zuid-Holland is er ten opzichte van vorig jaar echter maar weinig verbeterd. “De ondernemersvriendelijkheid in Delft heeft weinig ontwikkeling doorgemaakt”, zo lezen we in het rapport. “De gemeenten die zij vorig jaar nog achter zich liet, hebben dat wel gedaan. Op het gebied van klantgerichtheid en toezicht is nagenoeg niets veranderd ten opzichte van 2008 en de toekomstplannen die er in 2008 waren, zijn nog niet doorgevoerd. Van de selectie door te lichten en te vereenvoudigen of te schrappen vergunningen voor ondernemers heeft Delft slechts één vergunning vereenvoudigd. Hiermee sluit Delft achteraan de rij. De in 2009 doorgevoerde regelverlichting van de Gemeente Delft is niet direct gericht op de ondernemer, maar voornamelijk op de burger”, aldus het strenge oordeel van MKB Zuid-Holland 

Volgens MKB Delft-voorzitter Michiel Kraaijeveld zou de Gemeente Delft meer naar haar ondernemers moeten luisteren. “Iedereen maakt fouten”, zegt hij. “Maar we hebben vorig jaar al tegen de Gemeente gezegd op welke punten ze niet goed scoren. Pak dat dan aan.” Een aantal ambtenaren is daar ook daadwerkelijk mee bezig, weet Kraaijeveld. “Maar de ondernemers zien en horen daar niets van terug. Als je een vergunning aan wilt vragen stuit je vaak op problemen.” En, gooit hij er nog een schepje bovenop, “het elkaar informeren en luisteren naar de ondernemers, dát ontbreekt in Delft. Er is vorig jaar door de Gemeente beterschap beloofd, daar is zelfs een werkgroep voor geïnstalleerd. Maar wat daar uit voorkomt vinden wij uiterst summier.”

Nooit leuk
Het is volgens Kraaijeveld en de andere ondernemers uit het Midden- en Kleinbedrijf nu de hoogste tijd om op de rem te trappen. Dat deden ze woensdag door in het kantoor van Stadsgewest Haaglanden in Den Haag de Paarse Krokodil uit te reiken aan een vertegenwoordiger van de Gemeente Delft. “Het is nooit leuk om zoiets te krijgen”, reageert een gemeentevoordvoerder op de vraag of de Paarse Krokodil een grote teleurstelling was. De woordvoerder geeft toe dat er in 2008 verbeteringen zijn aangekondigd. “Die zijn om diverse redenen niet efficiënt opgepakt. Het zit nu in de pijpleiding voor volgend jaar.” Dan, in 2010, wil de Gemeente er ‘alles aan doen’ om beter uit de bus te komen. “We willen minder regeldruk, dat moet in 2010 tot een zichtbaar resultaat leiden. Niet alleen voor burgers, maar met met name voor ondernemers. We zijn bovendien al druk bezig met het opzetten van een lokale Sociaal Economische Raad. Dat wordt een variant op de nationale SER, die met ondernemers overlegt over diverse onderwerpen”. De Gemeente wist dat de dienstverlening richting ondernemers soms ‘minder was dan we hadden gewild’, bekent de woordvoerder. “We zijn hier echter niet dagelijks bezig om de Paarse Krokodil buiten de deur te houden. We zijn dagelijks bezig om zo goed mogelijke dienst- en serviceverlening te geven aan ondernemers en burgers.” Of de prijs terecht is, laat hij in het midden. “De ondernemers hebben dit uit oprechtheid aan ons gegeven. Dat nemen we heel serieus en we trekken het ons aan. Volgend jaar gaan we beter scoren.” (JN)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12