Afbeelding

Woonberichten

wonen

Editie: Week 31, Jaargang 22 |

Woekerpoliszaak Cas Assurantiën
DELFT – De AFM heeft vijf klantdossiers onderzocht waarin Cas Assurantiën heeft geadviseerd over en bemiddeld in het oversluiten van beleggingsverzekeringen, de zogenaamde woekerpolissen. De werkzaamheden betreffen de periode van september tot en met november 2012. Cas Assurantiën bracht in deze dossiers te hoge vergoedingen in rekening. Voor het oversluiten van één beleggingsverzekering bedroeg de factuur 1.200 euro, voor twee was dat 1.000 euro en voor drie 1.900 euro. Probleem daarbij is dat de vergoedingen niet in verhouding staan tot de werkzaamheden die in het klantdossier staan. Cas Assurantiën heeft niet kunnen aantonen dat alle gefactureerde uren aan de klant zijn besteed. De bemiddelaar was eerder gewaarschuwd door de AFM, in juli 2012. “Bij woekerpolissen heeft de klant recht op gratis hersteladvies van zijn eigen adviseur”, zegt Nico Stolwijk, manager Strategie & Belangenbehartiging bij Vereniging Eigen Huis. “Soms is de adviseur die destijds de polis heeft afgesloten niet meer actief. Een andere adviseur mag in zo’n geval wel advieskosten in rekening brengen, maar die moeten redelijk zijn. Vraag vooraf welke kosten de adviseur zal berekenen. En vraag bij twijfel over de redelijkheid van deze kosten om een onderbouwing.” Een huiseigenaar die de zaak echt niet vertrouwt, kan het best een melding doorgeven aan de AFM volgens Stolwijk. “En vertel dat ook gewoon aan de betreffende adviseur.”

Serviceabonnement populair bij woningkopers
DELFT – Zo’n 20 procent van de woningkopers sluit bij een nieuwe hypotheek meteen een service-abonnement af. De financieel adviseur biedt zo’n abonnement in de helft van de gevallen aan. Dat blijkt uit onderzoek van Gfk Panel Services, in opdracht van de Autoriteit Financiële Markten, de AFM. Het onderzoek is gehouden tussen november 2013 en april 2014, onder 323 consumenten. De belangrijkste reden om een serviceabonnement te sluiten is het ‘veilige gevoel’. Een derde van de consumenten noemt als belangrijkste reden dat het goedkoper is dan een adviseur later apart te betalen voor zijn diensten. Zeven op de tien consumenten die een abonnement hebben afgesloten, zeggen dat zij vooraf zijn geïnformeerd over prijs en inhoud van de dienstverlening. Eén op de vijf is niet tijdig geïnformeerd. Uit eerder onderzoek van de AFM blijkt dat de meeste financiële dienstverleners op een goede manier omgaan met serviceabonnementen. Wel bleek dat de informatieverstrekking over de abonnementen voor verbetering vatbaar was, aldus de AFM. Sinds de invoering van het provisieverbod, in 2013, mogen banken en verzekeraars de advieskosten van een complex financieel product niet meer betalen. De klant doet dat nu zelf, en ziet nu dus ook op een aparte factuur hoe hoog die kosten zijn.

Prijs voor klimaatbestendig bouwen
DELFT – Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu looft een prijs uit voor projecten die inspireren om 'klimaatbestendig en waterrobuust te denken en te handelen'. Elke opdrachtgever van projecten in Nederland kan voor de Peilstok 2014 in aanmerking komen, ook particulieren. Op de website over de prijs schrijft het ministerie dat een goede kwaliteit van de leefomgeving onder druk staat door zwaardere regen, langduriger droogte en meer warme dagen. Dat zorgt voor schade aan gebouwen en de inrichting van de openbare ruimte, en heeft gevolgen voor de gezondheid, kwaliteit van de leefomgeving en de economie. Door hier iets aan te doen, kan de kwaliteit van de leefomgeving verbeteren en kunnen toekomstige maatschappelijke kosten vermeden worden. Het gaat om projecten die er bijvoorbeeld voor zorgen dat woningen en winkels droog blijven na hevige regen, ondanks al het water op straat. Dat verkeers-, afvalwater-, drinkwater- en elektriciteitsinfrastructuren blijven functioneren bij overstromingen, veel regen, aanhoudende droogte, een hittegolf of andere weersomstandigheden. Klimaatbestendigheid is niet hetzelfde als duurzaamheid. “We zijn op zoek naar voorbeelden die tonen hoe je om kunt gaan met de steeds extremere veranderingen van het klimaat”, zo staat er. Inschrijven kan tot 1 september a.s. Prijswinnaars worden bekendgemaakt op 9 oktober a.s.

Eigen woning voor steeds meer huishoudens bereikbaar
DELFT – De Eigen Huis Marktindicator is in de maand juni met drie punten gestegen naar waarde 93. De laatste keer dat dit niveau werd behaald was in april 2006, ruim voor de crisis. Vooral de lage hypotheekrente en de lage huizenprijzen maken een eigen woning voor steeds meer huishoudens bereikbaar. Toch zijn de regionale verschillen op de woningmarkt groot. Dit blijkt uit consumentenonderzoek van Vereniging Eigen Huis. Landelijk gezien ziet 42 procent van de ondervraagden de woningmarkt in hun regio verbeteren. Maar bijvoorbeeld in Friesland en Groningen ligt dit percentage met respectievelijk 32 en 25 procent aanzienlijk lager. Ruim de helft van de Friezen ziet geen verandering optreden op de woningmarkt. Hiervan ziet 7 procent deze zelfs verslechteren. Groningers zijn nog somberder: 16 procent van hen ziet de regionale woningmarkt voorlopig alleen maar achteruit gaan. Het herstel in deze noordelijke provincies komt pas laat op gang en in sommige delen daarvan mogelijk helemaal niet. In dat geval is er sprake van structurele problemen die de woningmarkt beïnvloeden zoals bevolkingskrimp, hoge werkloosheid of, in het Groningse geval, de gevolgen van de aardgaswinning. Woningbezitters in de vier grote steden schatten de situatie op de woningmarkt een stuk florissanter in - bijna 80 procent van hen verwacht dat de huizenmarkt in hun stad verder zal aantrekken. Utrechters zijn het positiefst: 85 procent van de Domstedelingen ziet de lokale woningmarkt verder verbeteren.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12