Afbeelding

Woonberichten

wonen

Editie: Week 32, Jaargang 22 |

Banken positief over bekendmaking klantscores
DELFT - Banken en verzekeraars hebben positief gereageerd op de oproep van Vereniging Eigen Huis, de Consumentenbond en beleggersvereniging VEB om de klantscores bekend te maken. Deze rapportcijfers voor dienstverlening krijgen de financiële instellingen van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). De AFM beoordeelt jaarlijks in hoeverre het klantbelang door de financiële instellingen wordt behartigd. De toezichthouder publiceert alleen een gemiddeld cijfer voor de gehele sector en maakt de individuele resultaten alleen bekend aan de banken en verzekeraars zelf. Consumenten kunnen de dienstverlening van de verschillende partijen daardoor niet vergelijken, zo stellen Vereniging Eigen Huis, de Consumentenbond en de VEB in een brief aan de banken en verzekeraars. Zowel de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) als het Verbond van Verzekeraars reageerden onlangs positief op de brief van de belangenorganisaties. De NVB zegt in een reactie graag met de briefschrijvers om tafel te willen gaan om te bekijken hoe klanten verder kunnen worden geholpen bij het maken van een weloverwogen keuze. De toegekende rapportcijfers van de AFM vinden de banken hiervoor niet geschikt. Het Verbond van Verzekeraars verwacht dat het de openbaarmaking van objectieve en goed vergelijkbare informatie over klantscores in een behoefte voorziet.

Hypotheekadviseurs vaag over tarieven tussentijds advies
DELFT - Veel hypotheekadviseurs zijn vaag over de tarieven voor tussentijds advies bij een lopende hypotheek, zo blijkt uit bevindingen van een mystery-shopper van Vereniging Eigen Huis. De vereniging roept de Autoriteit Financiële Markten (AFM) daarom op financiële dienstverleners tot transparantie te verplichten. Vaak krijgen woningbezitters gedurende de dertigjarige looptijd met één of meer wijzigingen van hun hypotheek te maken. Als hypotheekadviseurs van tevoren geen duidelijkheid geven over de tarieven voor tussentijdse consultatie, dan kunnen de kosten voor ogenschijnlijk goedkoop hypotheekadvies in de toekomst flink tegenvallen. Ook kunnen consumenten de tarieven en serviceniveaus van adviseurs niet vergelijken. De diensten en tarieven van adviseurs zouden daarom duidelijk moeten worden vermeld in een dienstverleningsdocument. Uit een onderzoek van de AFM bleek vorige week dat 20 procent van de recente afnemers van een hypotheek kiest voor een serviceabonnement bij een tussenpersoon. Hiermee zijn de advieskosten gedurende de looptijd gedekt bij bijvoorbeeld een renteherziening, extra aflossen, bijlenen of aflossen van een hypotheek. De overgrote meerderheid van de consumenten betaalt voor een tussentijds advies pas als een dergelijke situatie zich voordoet.

Vaak geen eigen keuze voor mensen met een beperking
DELFT - Mensen met een beperking kunnen lang niet altijd zelf bepalen waar en hoe ze willen wonen. Dat blijkt uit zestig diepte-interviews die zijn gehouden door patiëntenorganisaties Ieder(in), Landelijk Platform GGZ en de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF). De zestig interviews zijn bij mensen thuis gehouden en bieden inzicht in de woonsituatie van mensen met een lichamelijke, verstandelijke of zintuigelijke beperking. Vooral het gebrek aan keuzevrijheid over de eigen woonsituatie valt op. Verhuizen is lastig voor een deel van deze groep omdat de noodzakelijke woningaanpassingen niet opnieuw worden vergoed. Voor mensen met een psychische aandoening geldt juist weer dat ze vaak verhuizen, bijvoorbeeld omdat ze hun huis kwijtgeraakt zijn na opname in een instelling. Verder kunnen mensen vaak niet zelf beslissen of ze alleen willen wonen of juist in een groep. In het laatste geval is ook over de samenstelling van de groep geen inspraak. Een belangrijke reden voor het ontbreken van keuzevrijheid is volgens de organisaties het gebrek aan geschikte woonruimte. Daarom voelen mensen druk om een woning, wanneer deze beschikbaar komt, te accepteren. Ook als de woning bijvoorbeeld ver van mantelzorgers en familie gelegen is.

Vestia verkoopt woningen aan Duitse belegger in verband met schulden
DELFT - Vestia verkoopt 5.500 woningen aan Patrizia, een Duitse belegger. Door de verkoop van woningen wil Vestia geld vrijmaken om schulden af te lossen. De corporatie raakte in 2012 financieel in de problemen na speculatie met derivaten waarbij 2 miljard euro is verdampt. De woningen worden voor 557 miljoen euro verkocht. Het is voor het eerst dat er in Nederland een woningportefeuille van dit formaat wordt verkocht. De deal met Patrizia moet nog worden goedgekeurd door toezichthouders en Minister Blok. De gevolgen van de verkoop voor huurders zijn nog onduidelijk. Ervaringen in bijvoorbeeld Duitsland met verkoop van huurwoningen aan beleggers zijn overwegend negatief. Het leidt vaak tot minder service, minder onderhoud en minder contact met de verhuurder. De kans is ook groot dat een commerciële partij de maximaal toegestane huur wil gaan vragen voor de woningen. Patrizia kreeg in Duitsland ook al kritiek van de Duitse Woonbond, Der Deutsche Mieterbund, voor het opkopen van 21.000 huurwoningen. Vestia wil het aantal woningen dat de corporatie in bezit heeft tot 2020 met een derde terugbrengen. De corporatie werkt landelijk, maar wil zich in de toekomst vooral richten op de regio’s Rotterdam en Den Haag.

Steeds meer huurders in de problemen door huurverhogingen

DELFT - Steeds meer huurders hebben moeite om rond te komen, blijkt uit een onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) dat onlangs gepubliceerd is. Het onderzoek kijkt naar de ontwikkeling tussen 2002 en 2012. Volgens de Nederlandse Woonbond is het aantal huurders met financiële problemen sindsdien alleen maar opgelopen vanwege de grote huurverhogingen. Als gevolg van het regeringsbeleid waren de huurverhogingen in 2013 en 2014 de hoogste in twintig jaar. De cijfers van het Planbureau voor de Leefomgeving laten zien dat huurders het al moeilijk hadden voor deze huurverhoging. Na deze periode zijn de huren in twee jaar tijd gemiddeld genomen bijna 10 procent gestegen. “De huurders hebben het alleen nog maar moeilijker gekregen door de gigantische huurverhogingen”, aldus Erik Maassen van de Nederlandse Woonbond. “Wij krijgen geregeld meldingen binnen van huurders die moeten besparen op levensonderhoud om de huur op te brengen. De maat is echt vol.” De huurtoeslag is over de door het PBL onderzochte periode met bijna 30 euro per maand verlaagd. Volgens de Woonbond is dit ook een reden dat juist huurders met een smalle beurs in betaalbaarheidsproblemen komen. De kosten voor huurtoeslag lopen op doordat huurders hogere huren moeten betalen en dus meer aanspraak op huurtoeslag maken, waardoor het budget over meer huurders verspreid moet worden. De huren gaan dus omhoog terwijl de huurtoeslag daalt.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12