Afbeelding

Voor altijd verlost van 'vluchtroest' nu de spoortunnel eenmaal klaar is

kijk op de wijk

Editie: Week 10, Jaargang 23 |

DELFT – 'De treintunnel komt er voorlopig niet. De overlast blijft. Maar: voor het wegwerken van de ijzerdeeltjes op de geparkeerde auto's is nu een oplossing gevonden', dat stond te lezen op de voorpagina van de krant Delft op Zondag van 6 april 1997. De treintunnel is er dan toch gekomen. Vorige week zijn de nieuwe treintunnel en het bijbehorende station in gebruik genomen. De treinen passeren het centrum van de stad dus ondergronds. Voor de omwonenden goed nieuws, want zij zullen nooit meer last hebben van het geluid van voorbij denderende treinen. Meteen zijn de mensen die hun auto parkeren van een ander probleem af. Het probleem van de 'vluchtroest' namelijk. “Vluchtroest kun je ook omschrijven als ijzerneerslag of spoorslag. Kleine ijzerdeeltjes die van spoorrails en remmen van de treinen in het spoorgebied en wijde omtrek neerdwarrelen”, legt Martin Idenburg van Idenburg Car Solutions aan de Schieweg 81 uit. “De fijne ijzerdeeltjes die van de spoorrails en de remmen van de treinstellen loskomen als treinen passeren of remmen, zorgen voor een doffe bruine aanslag op de omgeving. Met name op auto's en ramen is dat goed te zien. Het wassen van de auto's helpt dan niets. Maar ons bedrijf heeft al twintig jaar ervaring in het verwijderen van spoorslag op auto's.”

De behandeling behelst het volgende: eerst de bestaande ijzerdeeltjes verwijderen en daarna er voor zorgen dat nieuwe ijzerdeeltjes zich niet meer aan de lak kunnen hechten. Het verwijderen van die ijzerdeeltjes doen we met een soort klei die uit Amerika komt. “Met zo'n stukje wrijven we over de auto, waardoor we ijzerdeeltjes en hars van de auto krijgen. Dat blijft namelijk aan de klei zitten. Vervolgens maken we de auto een beetje nat en dan brengen we bepaalde middelen aan.”
Deze industriële depositie, of te wel de oxidatie van de lak door roestdelen, wordt bij Idenburg Car Solutions tegen gegaan. Vervolgens wordt er een beschermlaag aangebracht met FLON 4000 of Dimon Bright met twee componenten. “Het principe is niet zo moeilijk”, legt Idenburg uit. “De beschermlaag bestaat uit twee lagen. Nadat de eerste is gedroogd, gaat de tweede er over heen. Dat vormt dan een soort pantser, waardoor nieuwe ijzerdeeltjes niet meer bij de lak kunnen komen. Die wrijf je er dan met een doek zo af.”
Nu de spoortunnel er is, hoeven de mensen niet meer bang te zijn voor spoorslag. Is uw lak toch nog beschadigd, breng dan een bezoek aan dit bedrijf. Het wordt verholpen en u bent er zeker van dat de lak daarna, met name in Delft, ook zeker goed blijft! Telefoon: (015) 257 16 70. Internet: www.idenburgcarsolutions.nl.

 

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12