Afbeelding

Dubbel Delft

vaste rubrieken

Editie: Week 50, Jaargang 21 |

Winkelcentrum en Theater de Veste liggen in het Zuidpoortgebied. Vanaf de negentiende eeuw gonst het daar van de veranderingen. Delft had rond het midden van die eeuw ongeveer 15 duizend inwoners, 7 stadspoorten en 5 kerken met elk hun eigen marktplein. Delft was in die tijd een sterk verarmde stad. Vele poorten werden gesloopt, grachten gedempt en de stadswallen afgebroken. Tot aan het einde van die eeuw lag het Zuidpoortgebied buiten de stadswallen. Eind 19e eeuw werd het Rijn-Schiekanaal in verband met de scheepvaart verlegd en verbreed. Deze omlegging leverde de stad Delft twee 'eilanden' op: De Nieuwe Plantage in het noorden en het zuidpoortgebied. Het Zuidpoortgebied ontwikkelde zich tot een eiland van bedrijven en techniek. Een grote bijdrage aan de ontwikkeling van het Zuidpoortgebied leverde de Technische Hogeschool. In de periode 1890 - 1915 breidde de TH sterk uit. Als een van de eerste nieuwe gebouwen wordt in 1895 het Bacteriologisch Laboratorium gebouwd, het huidige zogenaamde Spookhuis, naast de Sebastiaansbrug. In 1908 startte de bouw van het gebouw voor werktuig- en scheepsbouwkunde aan de Nieuwelaan. De gasfabriek, gestart in 1878, werd uitgebreid en de zuidelijke singel (Zuidergracht) aan de westzijde werd gedempt. In het westelijk gedeelte van het gebied kwamen goedkope arbeiderswoningen. Tot 1945 veranderde het Zuidpoortgebied nauwelijks; het was een beetje een vergeten gebied. Na de oorlog kwam er weer dynamiek in het Zuidpoortgebied. Het Structuurplan 1954, uitgewerkt voor de binnenstad in het Komplan 1956, zag het Zuidpoortgebied als het scharnier voor de noord-zuid route dwars door de stad en de oost-west route naar Pijnacker. De gevolgen van dit ' Komplan' zijn onder meer zichtbaar in de vorm van de Sebastiaansbrug die een aanzet moest geven voor een route door de stad. In de zestiger jaren kwam er veel oppositie tegen het Komplan. Het behoud van de structuur van de oude binnenstad met zijn grachten was het belangrijkste argument van de tegenstanders. In 1967 werd het Komplan omgezet in een nieuw bestemmingsplan 'In de Veste. De doorsteek door de stad was van de baan en ook de oost-west route over de Zuidergracht of de Ezelsveldlaan verdween ook van de tekentafels. Het resultaat is dat het Zuidpoortgebied een rafelige rand van een nieuw stuk binnenstad werd. Daarna begon een periode van veel plannen zonder uitvoering. Voor een verbetering van de verkeersdoorstroming werd de Zuidwal aangelegd en in 1979 de Hambrug/fietstunnel. In 1987 startte de stad Delft met de herontwikkeling van het Zuidpoortgebied met eerst een studie naar de vorm en functie van de stad met speciale aandacht voor Zuidpoort. Uiteindelijk krijgt de Zuidpoort een nieuw gezicht met het definitieve ontwerp uit 2001.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12