Afbeelding

Wat IK zeggen WIL

vaste rubrieken

Editie: Week 46, Jaargang 22 |

Protest tegen weg
DELFT - Een mooi verhaal van de heren Van Leeuwen en Pater, in de krant Delft op Zondag van 9 november. Vreemd is echter dat het op een loopafstand van hun woningen – op de Buitenwatersloot en Woudseweg - al jaren een chaos en een drukte van jewelste is. Maar dat is niet voor hun deur zullen ze wel denken. Ik las termen in het interview als vrees voor het leven van de kinderen, 35.000 auto's per etmaal, fijnstofgehalte, stoned van de uitlaatgassen, snelweg voor deur en huiswaardedaling. Toen ik tien jaar terug een huis aan de Buitenwatersloot kocht, was het relatief rustig wat betreft verkeer. Nu staat het elke ochtend vast en duurt het een kwartier eer ik bij de Provincialeweg ben. Hier deed ik tien jaar terug vier minuten over. Dat komt omdat er veel nieuwbouw bijgekomen is. De bevolking breidt zich uit. De infrastructuur moet dan aangepast worden. Hebben de heren de illusie dat tot hun ouwe dag de Reinier de Graaffweg afgesloten blijft? Als je met de tijd mee wil gaan zul je dit moeten accepteren, of anders gewoon verhuizen naar het boerenland. Tijden veranderen.

H. Vrieze, Delft


Ambtenaren
DELFT - Ik schrik me een hoedje. Delft zit in de malaise! Gemeentetekort! Er moeten ambtenaren weg, 250 maar liefst! Dat kan toch niet in deze tijd. Ik ben hun buurman en woon in de Spoorzone, naast hun ´burgerservicekantoor´ en het HQ van de ´TOR-handhavers´. Ik voel de stress al in de lucht hangen: wie moet eruit? En dat terwijl er elke dag nog zoveel mis gaat.  Daar zijn juist extra ambtenaren voor nodig. Ik mis bijvoorbeeld een bevlogen ambtenaar die erop toeziet dat er zuinig wordt omgegaan met die zeer schaarse parkeerplekken onder het viaduct. Eentje die tijdens de werkzaamheden in de gaten houdt dat er niet overal parkeerplekken verdwijnen door er pallets met stoeptegels neer te leggen. Of een gedreven ambtenaar die erop let dat niet drie weken lang ongebruikte buizen verspreid liggen over tien parkeerplekken, terwijl er elders plek zat is om ze te stallen. En er is dringend behoefte aan een ambtenaar met visie; eentje die ziet dat het licht in de toegangspoort vanuit de Phoenix-garage naar de stad al ongeveer een week uit is, waardoor bezoekers zich afvragen of ze wel goed zijn uitgestapt. En ik mis een betrokken ambtenaar op die erop toeziet dat de corps-studenten niet avond-aan-avond-aan-avond stomdronken over straat kruipen, ’s ochtends vroeg een spoor van kots, pies, afgeragde bankstellen, gescheurd ondergoed, pallets en omgevallen fietsen achterlatend.  De gemeente heeft, tenslotte, dringend behoefte aan een ambtenaar die níet zegt: Dat moet u eerst melden op het internet. Of: Dat kunt u melden aan mijn collega… Nee, we hebben een groot tekort aan ambtenaren die echt snappen wat inwoners van de gemeente verwachten voor hun dure - en volgend jaar stijgende - parkeervergunnings- en OZB-geld.  Als er van dat ándere soort ambtenaren een paar verdwijnen, zal ik die niet zo erg missen. Maar ik voel wel een beetje met ze mee. Uiteindelijk treft de crisis ook hen.
De Roo, Delft

 

Proeftuin Spoorzone
DELFT - Nee, het is mij zeker niet ontgaan dat de woningbouw in de Spoorzone langer op zich laat wachten dan jaren geleden werd verwacht. Ik werkte namelijk bij de firma Aad Valkenburg B.V. als loodgieter, die zijn bedrijf had aan de Nijverheidsstraat. Helaas moesten wij hier weg in verband met de Spoorzone en verhuisden we naar een ander pand in Delfgauw, op bedrijventerrein Ruyven, waar het bedrijf na een aantal jaren failliet is gegaan mede door de te hoge kosten die het pand met zich meebracht. Hierdoor zit ik nu alweer acht maanden thuis zonder werk. Maar gelukkig lees ik in de krant Delft op Zondag dat er nu een ‘Proeftuin’ wordt aangelegd op het stuk grond waar het bedrijf van Aad Valkenburg was gevestigd. Ook staat er in dit stuk dat er met champagne werd geproost op het succes van het project. Welnu, ik heb niks meer om op te proosten. Gemeente Delft: bedankt.
Rob Laros, Nootdorp

 

 

Handhaven
DELFT - Het handhaven van de wet is een belangrijke zaak. Om die reden heb ik ook niks tegen parkeerwachters. Ik vind het zelfs niet erg dat parkeerwachters in het steenrijke Delft rond zoeven op Segways, in plaats van te lopen. Wat mij blijft verbazen is dat deze wetshandhavers zelf de hele dag door overtredingen begaan en dat daar totaal niets aan gedaan wordt. De Segway heeft namelijk een geel kentekenplaatje en is dientengevolge een bromfiets. Als u en ik op de bromfiets door de stad zouden rijden door voetgangersgebieden, over fietspaden, stoepen, tegen het verkeer in, zonder deugdelijke helm, of met meerdere naast elkaar, en we zouden oom agent tegenkomen, dan konden we een paar hele fikse boetes tegemoet zien. In Delft mogen deze overtredingen blijkbaar wel begaan worden door de parkeerwachters. Sterker nog: ook politieauto's en -motoren rijden met de regelmaat van de klok zonder enige reden tegen het verkeer in. Als de mensen die de boetes uitdelen, die trouwens niet mals zijn, zich zelf niet eens aan de verkeersregels kunnen houden, hoe serieus moeten we ze dan nog nemen? Misschien moeten de ordediensten eerst eens op elkaar gaan oefenen met het uitschrijven van bonnetjes!
M. Rieken, Delft

Bezuinigingen

DELFT - Dat het financieel niet goed gaat met Delft weet iedereen wel ondertussen. Na alle afbraak van sociale plekken zoals buurthuizen wordt er nu een participatie verwacht waarbij de buurten meer regie zouden moeten krijgen. Met alle bezuinigingen van de gemeente, met name in de brede zorg, en het grote gebrek aan woonruimte voor starters in Delft is er nu het nieuwe vooruitzicht: 1800 alleenstaande vluchtelingen huisvesten. Op 16 september had de voorzitter van de asielcommissie van de VNG het licht gezien en het idee gelanceerd om meerdere alleenstaande vluchtelingen onder te brengen in een vierkamerwoning. Je zou denken dat dit breed omarmd wordt. Ook leegstaande verzorgingstehuizen komen al ter sprake. Waarom niet studentwoningen naar ratio hiervoor gebruiken? Jaarlijks gaat Delft waarschijnlijk 1,8 miljoen mislopen omdat studentenhuisvesting niet meer gezien wordt als woning. Fijn dat DUWO nog door kan bouwen en er geen sociale woningbouw voor jongeren en starters bij komt. DUWO mag wel de sociale woningen die er dan zijn, zoals de Litz- en Cesar Frankstraat, ombouwen tot meervoudige studentenwoningen. Een soort voordeurdelers, zeg maar. Wat me het meest schokte afgelopen week was het feit dat de Biesieklette bij de Hoven, die na intense actie verplaatst is naar de andere zijde, nu alsnog op 31 december gaat sluiten vanwege subsidie die stopt! Drie personen die hierdoor hun werkgelegenheid kwijtraken en talloze fietsbezitters die maar moeten gaan afwachten of ze na het winkelen hun fiets nog terug zien. De Hoven is intussen een goudmijn voor fietsendieven geworden door al de werkzaamheden en dat duurt nog wel even. Waar is de verantwoording van de gemeente en de eigenaar van het winkelcentrum? Ben benieuwd wie in Delft dit jaar de zwarte piet krijgt.

M.J.A. Rust, Delft


 

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12