Afbeelding

Wat ik zeggen wil

vaste rubrieken

Fietsenchaos (1)
DELFT – In de krant Delft op Zondag van vorig weekend zag ik wederom een bericht staan over de fietsenchaos in de binnenstad. Hebben jullie wel eens achter de Albert Heijn in de Hoven gekeken? Rondom de studentenflat is het een zooitje van geparkeerde fietsen. Een groot deel daarvan zijn wrakken. In de stalling van de AH staat het na sluitingstijd vol. Dat zijn echt geen klanten meer. Misschien kan ook in de andere wijken eens gekeken worden waar overmatig veel fietsen staan? En misschien kunnen daar eens wat wrakken worden geruimd.

S. Jansen, Delft

 


Fietsenchaos (2)
DELFT – Normaal gesproken vormen het centrum van een stad en de buitenwijken één geheel. Overal in Delft zie je de kennisstad tot wasdom en tot bloei komen, behalve in het centrum. De bewoners en ondernemers in het centrum zijn niet bezig met de tienduizenden die in Delft een studie volgen. Men lijkt een soort eigen dorpje uitgeroepen te hebben dat zich bezighoudt met toerisme en dagjesmensen. Voorzieningen om bijvoorbeeld de twintigduizend personen op te vangen die de TU telt, zijn nooit gebouwd in het centrum. De binnenstad van Delft is met z’n eigen hobby’s bezig en die bestaan onder andere uit het bouwen van parkeergarages voor auto’s. Tienduizenden fietsers begeven zich dagelijks door Delft en waar de automobilist volop keuze heeft, is de keuze voor fietsers zeer schaars. Die tienduizenden fietsers moeten het doen met tweeduizend nietjes. De kans dat je de loterij wint is groter dan dat je als fietser een leeg fietsnietje vindt. Al jaren vraag ik me af hoe je ooit van de kennisstad een daverend succes wilt maken als de bewoners en ondernemers in de binnenstad een eigen agenda hebben. Men is bezig met het spiuc en span maken van de binnenstad voor de toeristen. Daarom moeten de fietsen wijken. De binnenstad barst uit z’n voegen van de fietsen, maar dat komt vooral omdat men in het verleden te vaak de verkeerde keuzes heeft gemaakt. Een uurtje posten op de donderdagse warenmarkt en een uurtje bij de Albert Heijn leerde me dat de economische waarde van de fiets zeer hoog is. Fietsen behangen men boodschappentasjes en afgeladen zijtassen trokken aan mij voorbij. De winst van die dag van menig winkelier of marktkoopman was niet te danken aan de zo vurig gekoesterde toerist, maar aan de stalen ezels. Eén stalen ezel kreeg het zelfs voor elkaar om drie kratten bier te verstouwen op één bagagedrager. Mijn complimenten gaan uit naar de twee begeleidende studenten, want hoe krijg je het voor elkaar?

J.M.T. van der Linden, Delft
 

 

Fietsenchaos (3)
DELFT - Wat een elitair gedoe van die binnenstadbelangenverenigingen, zeg. Er is een fietsenchaos in hun binnenstad! Zo laat je je wel erg kennen als binnenstadbewoner, die kennelijk alleen maar een schoon straatje wil zien. Ik dacht dat het in Delft nog wel meeviel met de ‘grachtengordel’, maar deze actie zou in Amsterdam niet misstaan. Wie bepaalt wat ‘Foutgeparkeerde fietsen’ zijn? Ik ken maar een handvol locaties in de binnenstad waar een bord staat dat daar parkeren hier is verboden. Fietsen leiden tot ‘gevaarlijke situaties bij calamiteiten’ en fietsen staan ‘in een haag’ om de mooiste en oudste monumenten. Omdat er geen concrete voorbeelden worden genoemd, ga ik ervan uit dat dit allemaal wel meevalt, maar dat de grachtenelite haar probleem graag zo groot mogelijk uitvergroot ziet. Mijns inziens is het wèl een probleem dat fietswrakken te lang blijven staan en zodoende stallingscapaciteit kosten. Het verbaast me dat al die controleurs van de Gemeente Delft, die in de stad actief zijn, niet uit zichzelf de fietswrakken stickeren en later laten afvoeren. Nee, je moet als burger eerst een melding doen en dan komt de Gemeente in actie. Waarom geeft de Gemeente die stickers eigenlijk niet aan de burgerij? Sticker plakken en van de gestickerde fiets een foto maken met je mobiel en die foto doorsturen naar de Gemeente; makkelijker kan het dan toch niet voor de ambtenaren? Zo kan er dan weer snel stallingsruimte worden vrijgespeeld.

Ernst Neher, Delft

 


Fietsenchaos (4)
DELFT - Als fiets ben je in Delft toch wel een kritisch item. De laatste weken vooral, omdat Delft weer 'schoon' moet zijn voor de toeristen, volgens de Ondernemersvereniging Binnenstad Delft. Er wordt dan maar even een container gevuld met fietsen om door Avalex te laten afvoeren. Op de website van STIP en andere studentgerelateerde websites zijn de discussies niet van de lucht, mede omdat zelfs ík kan zien dat op de - waarschijnlijk bewust veel te donkere foto’s - het niet om echte wrakken lijkt te gaan. Ja, ook ik stoor me soms mateloos aan de rijen willekeurig neergezette fietsen in de Choorstraat, de Burgwal, de Nieuwe Langendijk en het Sebastiaansplein.  Maar aan de andere kant willen de ondernemers ook mensen naar de stad trekken om hun inkopen te doen. Moeten we dan allemaal maar met de auto komen? Vorige maand zijn in Delft zes platbodems met fietsen uit de grachten gevist. Hoe komen die daar toch? Terwijl in januari dit jaar de Gemeente Den Haag werd veroordeeld voor het stelen van fietsen gaat men hier - ook in Delft - gewoon door met het verwijderen. Er wordt beweerd dat het een juridisch waterdichte methode is, maar duurzaam is het zeker niet. Bovendien worden veel weesfietsen naar het buitenland en zustersteden verplaatst. Nog nooit heb ik een verslag of iets degelijks hierover gezien met het resultaat of het nut. De chaos in de binnenstad met fietsen is grotendeels ook verwijtbaar aan het grote aantal kamers dat boven de winkels wordt verhuurd. De ondernemersvereniging moet dus eerst eens in hun eigen omgeving aan het opvoedwerk.

M.J.A. Rust, Delft

 

Piepende trams (1)
DELFT - Ik ben blij dat Martin v.d. Kramer, in zijn brief in de krant Delft op Zondag van 8 april, over die piepende trams schrijft. Hij is zeker niet de enige. Ik woon zelf in de Gandhilaan. Hier is het eindpunt van trams 1 en 19. Het is hier enorm druk en ik zal blij zijn als tram 19 weer weg is. Ik snap niet dat deze tram al is ingezet, de trams komen leeg aan en gaan leeg weg? Of ze rijden met z’n tweeën achter elkaar aan? Het piepen is een ramp! Inderdaad zijn de rails lekker opgeknapt tot aan het kruispunt Kruithuisweg. Dan gaan we Tanthof in en ja, daar wonen ook nog mensen, maar dat zij last hebben van die irritante trams maakt niet uit. De rails zijn hier zo slecht dat ze ’s nachts geslepen moet worden. Prettig als je heerlijk ligt te pitten en daardoor wakker wordt. En dan piepen ze op de Westvest over herrie, kom hier eens langs! Dan heb ik het nog niet eens over het tingelen en toeteren van de chauffeurs als ze elkaar groeten. Of dat nu ’s middags is of ’s morgens om een uur of zeven, of een uurtje of half twaalf ’s avonds, dat moet kunnen hoor. Kinderen en honden liggen te slapen en worden er wakker van. Nee, Tanthof telt niet mee in Delft. Er zijn wijken waar ik blij ben dat ik in een auto zit die op slot kan, en waar op elk uur van de dag mensen tegen een flat aanleunen. Hier staat speeltuinen met fitnesstoestellen, hangmatten en al. Nou, die hebben wij niet hier hoor. Hier staat allemaal oude troep van 30 jaar! Ik hoop dat de Gemeente Delft eens iets gaat ondernemen om deze fantastische wijk eens goed onder de loep te nemen.
Roselinde Oosterhoff

 

 

Aanfluiting
DELFT - Bij de opdracht tot 'renovatie' van de tramrails van lijn 1 is toegezegd dat het gras weer terug zou komen tussen en naast de rails. Dit vooral voor de aanblik, maar ook naar nu blijkt voor de geluiddemping. Vanaf het begin lag er gras, met daarin zelfs krokusbollen. Voor de omwonenden gaf dit een rustige en prettige aanblik. Wat hier nu ligt is een aanfluiting, een belediging voor deze omwonenden! De HTM beroept zich nu op ‘crisis en geldgebrek’ en vindt het stenenlaagje acceptabel. Wij roepen de Gemeente Delft op om het terugbrengen van de grasbaan met spoed af te dwingen bij de HTM.

M. van Diepenbrugge, Delft

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12