Afbeelding

De Fiat 500L is de nieuwe MPV-versie van de Fiat 500

autonieuws

Editie: Week 32, Jaargang 20 |

De Fiat 500L lijkt van buiten niet zo heel veel op de 500 die we al vijf jaar kennen.

Bij de naam 500L ben je geneigd aan een model van Mercedes-Benz te denken. Maar niets is minder waar. Deze typeaanduiding hoort toe aan de MPV-versie van Fiats 500. De L staat voor Large. Eindelijk kun je nu met vijf volwassenen op pad. Maar is de L nog wel een 500?

Wat BMW vrijwel kritiekloos met de Mini heeft gedaan, kunnen wij ook met de 500. Dit moet Fiat gedacht hebben. Wat heeft Fiat gedaan met de 500 om er een L(arge) van te maken? De auto is bijna 60 centimeter langer, 15 centimeter breder en 17 centimeter hoger dan de gewone versie van de 500. En een fractie langer dan de Punto. Maar door het model alleen opgepompt te noemen, doe je de auto tekort. De 500L lijkt namelijk niet zo heel veel op de 500 die we al vijf jaar kennen. Vooral in de neus vind je treffende overeenkomsten, maar het model oogt voor de rest meer als een super-Panda dan als een 500. Dat Fiat bij de ontwikkeling van de auto met meer dan een schuin oog naar de Mini Countryman heeft gekeken, kun je aflezen aan de vormgeving van het dak (in drie kleuren verkrijgbaar). Dat lijkt net zoals bij de Mini boven de carrosserie te zweven. Het maakt direct duidelijk welke auto Fiat met de 500L vooral wil beconcurreren. Door het fysiek van deze Italiaanse auto kun je nu wel voor het eerst fatsoenlijk met vijf volwassenen op pad in een 500. De ruimte op de achterbank is beduidend beter voor elkaar dan in de standaard-500. Opvallend is de relatief grote beenruimte. Dankzij het hoge dak is er voldoende hoofdruimte. Het interieur kent tal van configuraties om de Fiat voor MPV-achtige te laten doorgaan. De kofferruimte, die afhankelijk van de positie van de achterbank tussen de 343 en 400 liter meet, is zeer bruikbaar. Een verstelbare dubbele bodem deelt de bagageruimte in tweeën. De zit in de 500L is zoals in een MPV hoog. Vooralsnog biedt Fiat voor de 500L de keuze uit een drietal motoren: een diesel in de vorm van een 85 pk sterke 1.3-liter MultiJet en twee benzinemotoren.

Een atmosferische 1.4 van 95 pk en – hij mag natuurlijk niet ontbreken – de 0.9-liter TwinAir tweecilindermotor. Hiervan verschijnt volgend jaar ook een Natural Power-versie die op methaangas loopt). In de 500L ontwikkelt die echter geen 85 maar 105 pk.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12