Afbeelding
Foto: Willem de Bie

Dubbel Delft

advertenties

Er komt nog eens een tijd dat fotografen een speciaal merkteken op hun foto's mogen zetten waarmee ze 100% beloven dat deze afbeeldingen geheel de werkelijkheid zijn. Waarschijnlijk is momenteel een groot deel van de foto's die u als lezer / kijker ziet op de een of andere manier bewerkt. De meest onschuldige aanpassingen zijn met kleur: mooi voorbeeld daarvan zijn de weerfoto's bij het NOS Journaal. Veel inzenders geven het ochtend- of avondgloren nog even iets meer 'rood' mee, zodat het dramatisch effect sterker is. In feite is het een milde vorm van de kluit belazeren. Erger wordt 't met portret- en modefoto's. Werkelijk alles kan worden aangepast: de vorm van de neus, de grootte van de ogen, de kleur van de ogen, de vorm van de oren, de kleur haar, en natuurlijk alle oneffenheden die als storend worden ervaren. Met als resultaat een volledig gladgetrokken gezicht waar al het leven zo ongeveer uit is. Ook persfoto's worden soms gemanipuleerd, op een manier die de argeloze kijker nooit zal opvallen. Want die was er niet bij, die weet niet wat de werkelijke situatie was. Met oude foto's heb je dat probleem niet of nauwelijks: 'what you see is what you get'. Fotografen in het eerste deel van de vorige eeuw moesten gewoon wachten tot het beeld aardig / gevuld / interessant / mooi was. En soms was er weinig eer aan te behalen, zoals hier op het Achterom. En dus kan fotograaf de Bie er anno 2019 alsnog 'creatief' mee gaan spelen. Die man met dat rolkoffertje aan de overkant van het water hoort daar natuurlijk niet, ook de hond naast hem die geschrokken opspringt. Inderdaad, die boot is wel lekker oud, maar komt op het origineel van de fotograaf niet voor. Nog meer? Tuurlijk: de eend links van de boot zou nu 80 jaar oud zijn, het vliegtuigje vloog in de Eerste Wereldoorlog en een eekhoorn in een boom op het Achterom zie je echt nooit. Zijn we d'r dan? Nee: de twee lopende mannen aan de overkant waren er één en de vlag is leuk maar is een model uit 2017. Hopelijk kunt u na dit verhaal nog onbevangen naar foto's kijken; ons lukt dat al lang niet meer. De huizen aan de overkant zijn al die tijd mooi bewaard gebleven, evenals de gracht zelf. Die zijn niet door de fotograaf bewerkt. O ja, die vrouw uit het raam, die zat daar toen ook niet… (www.dubbeldelft.nl)

Afbeelding