Valentijn Knol in actie tijdens zijn onderzoek naar reizen met Iwheels.
Valentijn Knol in actie tijdens zijn onderzoek naar reizen met Iwheels.

Op Iwheels van en naar het station: omdat het kan - en leuk is

advertenties

DELFT – Nederland is en blijft een fietsland bij uitstek. De ouderwetse Hollandse fiets krijgt echter steeds meer concurrentie van de Iwheels: elektrische voertuigen. Dat biedt ook een stad als Delft alleen maar kansen, vinden Valentijn Kol en Jacoba van Gastel.

Jacoba van Gastel is het brein achter de community We All Wheel. Ze volgt de ontwikkeling van Iwheels op de voet. En het gaat hard. "Er zijn inmiddels al vijftig verschillende voertuigen. Het worden er steeds meer." De bekendste Iwheels zijn de Segway – waar gemeentelijke controleurs zich op verplaatsen, de Trikke en de Qugo. Zoals vaker holt wet- en regelgeving er achteraan. Zo'n 20 Iwheels mogen zich legaal op de Nederlandse wegen verplaatsen.

Kansen
Dat biedt kansen, vinden Van Gastel en Valentijn Knol. Laatstgenoemde focuste zich voor zijn afstudeeropdracht aan de Haagse Hogeschool op de Iwheels. Hij onderzocht het idee om meerdere Trikkes bij station Delft Zuid te laten plaatsen, waarmee studenten vervolgens van en naar de TU Capus kunnen reizen. "De gebruiker kan via een applicatie een voertuig reserveren, waarna deze op het station kan worden ontgrendeld door een QR-code te scannen", legt Valentijn uit. Voor de terugweg geldt een zelfde methode.
De student vervoert zich zodoende op een snelle en leuke manier. Meerdere gebruikers kunnen op één dag gebruik maken van één Iwheel. Bedrijven kunnen de voertuigen sponsoren. Met reclame-uitingen op de Iwheel hebben ze zo een rijdende reclamezuil in de stad. Voordeel voor Delft is dat de nu zo drukke fietsroute tussen station Delft en de campus wat zou worden ontlast als meer studenten kiezen voor een reis via station Delft Zuid. "De route tussen station Delft en de Campus loopt helemaal vol", weet Jacoba van Gastel. "En met de groei die de TU Delft komende jaren verwacht te maken, wordt dit alleen maar erger. Ik zou het leuk vinden als gemeente Delft, NS, ProRail en ondernemers eens over het idee van Valentijn om tafel kunnen. Het is een prachtig plan en het is voor Delft een mooie manier om voorop te lopen met de ontwikkeling van deze innovatieve vervoersmiddelen."

Erg leuk
Verder zijn Iwheels vooral ook erg leuk om op te rijden, weet Jacoba van Gastel. "En ook dat was één van de belangrijke conclusies uit het onderzoek van Valentijn: dat iedereen het veel leuker vond dan hun huidige manier van reizen. Voor de last-mile-problematiek hebben Iwheels zeker potentie. Daarbij komt dat steeds meer steden de zo vervuilende brommers uit hen centra willen weren. Iwheels en vooral e-scooters zijn dan een mooi alternatief." Ook de vergrijzing van Nederland is goed nieuws voor producenten van Iwheels. "Ik denk dat veel ouderen zich liever met een Iwheel van A naar B verplaatsen, dan in een scootmobiel." Ze verwacht niet dat de elektrische vervoersmiddelen de fiets ooit zullen verdrijven. "En dat hoop ik ook niet. Nederland moet een fietsland blijven. Maar ik hoop wel dat Iwheels auto's grotendeels zullen gaan vervangen."

Vijftien van de achttien personen die de Trikke testten, geven reizen met dit voertuig een hoger cijfer dan hun huidige manier van reizen.