Afbeelding

Dubbel Delft

vaste rubrieken

De afgelopen woensdag gemaakte luchtfoto van het station en omgeving doet denken aan een wat merkwaardige blokkendoos. Vooral het nieuwe station doet denken aan de vierkante vormen van ruimtestations.

Het blijft een beetje een kale bedoening. Hopelijk kan de afdeling Groen van de gemeente daar wellicht nog verandering in brengen. Ook op de oude foto van Tiemen van der Reijken wordt er druk aan de kademuren gesleuteld. En dat is niet voor het eerst. Aan het eind van de negentiende eeuw was het Stationsplein een pleintje op de kop van de Houttuinen. Hier stond het stationsgebouw van de 'Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij'. Op 31 mei 1847 passeerde de eerste trein Delft. Het was - uiteraard - een stoomtrein die veel Delftenaren naar buiten had weten te brengen. De trein was op dat moment een soort wereldwonder; mensen juichten, schreeuwden en keken hun ogen uit. Het nieuwe was er al snel af. In korte tijd werd de trein een niet meer weg te denken element in het straatbeeld. Veertig jaar later stopten er zo'n dertig treinen per dag. Het stationsgebouw aan de Houttuinen werd al snel te klein om alle passagiers en goederen te kunnen vervoeren. Tijd voor een nieuw station dus. In 1885 werd het nieuwe stationsgebouw, zo'n vierhonderd meter verder dan het oude, geopend. Ook werd er in de jaren '60 een doorgang gemaakt van de Westvest naar het Stationsplein middels een brug over het water.

De naam 'Stationsplein' is pas sinds 1992 officieel in de boeken gekomen, alhoewel het plein in de volksmond al heel lang Stationsplein heette. Ooit had het NS-complex van Leeuwenhoeksingel 3 als formeel adres. Halverwege de zestiger jaren werden een aantal bedrijfspanden langs het water gesloopt om meer ruimte voor het toenemende verkeer op het plein te bewerkstelligen. Ook werd er een brug gemaakt die voor een snelle toegang vanaf de Westvest naar het Stationsplein zorgde. De oude foto laat die nieuwe situatie zien met de nieuwe brug en met op de hoek van de Houttuinen 'Café Guldewater'. Aan het eind van de vorige eeuw, in 1997 en 1998, werd het plein wederom op de schop genomen: bushaltes werden uitgebreid en gemoderniseerd en er kwam een officiële fietsenstalling op en naast het plein. En nu? Nu is alles weer anders. Zoek de tien verschillen…

Afbeelding