Afbeelding

Dubbel Delft

vaste rubrieken

Fotografen proberen meestal een beeld te maken dat het verhaal vertelt. Vooral persfotografen doen hun uiterste best om het 'Wie Wat Waar Wanneer Waarom' in één plaat te vangen. Dat vergt vaak wat hersenwerk om te bedenken hoe je dat in beeld gaat brengen.

Zo was Tiemen ergens in de jaren '60 gevraagd een foto te maken voor de Delftsche Courant. Opdracht: de voortgang van de bouw van het nieuwe spoorviaduct. Eén uitgangspunt is zeker: hij moet 'omhoog'. Zoals de naam viaduct al doet vermoeden gebeurde het qua werk allemaal een aantal meters boven de begane grond. Ook het Delftse element moet vertegenwoordigd zijn. Hoog en Delft. Vanaf de Spoorsingel moet dat mogelijk zijn, bedacht Tiemen. En, met zijn kennis van de stad, dat zou ergens richting de Gist & Spritus Fabriek moeten zijn, aangezien je daar flink wat Delftse elementen in beeld kan krijgen: de molen en de Oude en de Nieuwe Kerk. Daar aangekomen blijkt één van de laatste huizen aan de Spoorsingel ideaal te zijn. Dus aanbellen en de bewoners uitleggen wat de bedoeling is. De naam 'Tiemen van der Reijken' en de imposante middenformaat camera doen de rest. Tiemen staat even later uit het zolderraam te kijken naar de werkzaamheden aan het spoorviaduct. Hij heeft al gezien dat er een grote kraan voor het huis staat die zware bouwelementen naar boven takelt. En dan is het wachten. Want, zoals op veel van zijn foto's, ergens moeten mensen zijn die een relatie vormen met het onderwerp. Na een klein halfuur is de kraan nog iets mooier opgeschoven en komen er twee opzichters de stand van zaken op het viaduct bespreken. Op een vier bij vijf inch negatief legt Tiemen het moment vast. Ogenschijnlijk een snapshot, in de praktijk een goed doordacht beeld met zoveel mogelijk elementen die vallen binnen zijn opdracht: 'voortgang werk aan het spoorviaduct'. En daarna naar de Koornmarkt, naar de DoKa. Negatief ontwikkelen, drogen, afdrukken op fotopapier, copyright-stempel er op en de begeleidende tekst. Daarna richting Verwersdijk om daar de foto af te geven bij de redactie. Zo ongeveer zou het gegaan kunnen zijn. Afgelopen woensdag deed Willem de Bie het kunstje van Tiemen over. Vanuit hetzelfde zolderraam had ook hij uitzicht op 'werkzaamheden aan het spoor'. Ook met gastvrije bewoners, een rommelig beeld, maar zonder viaduct.