Afbeelding

Dubbel Delft

vaste rubrieken

Op een aantal websites vind je informatie over de plannen met de nieuwe Sint Sebastiaansbrug. Zo lees je onder andere dat de nieuwe brug bij de ene website eind 2015 open gaat en op een andere wordt het zeker 2020.

Ook de hoogte varieert: op de website van de Provincie Zuid-Holland staat dat 'de brug straks een doorvaarthoogte van 5,5 meter heeft' en 'dat dat voldoet aan de provinciale richtlijnen'. De Gemeente Delft denkt er anders over: 'de nieuwe brug wordt een beweegbare brug met een doorvaarthoogte van 4,5 meter'. Even hoog dus als de huidige brug. Delft wilde wel een hogere brug - een zogenaamde 'tafelbrug' - maar dat lukte niet qua centjes.
De Sebastiaansbrug moet worden vervangen omdat tramlijn 19 in de toekomst over de brug moet gaat rijden. Dat kan dus nog wel even duren. Eerst worden er plannen uitgewerkt, moet de gemeenteraad nog akkoord gaan met de begroting en moet er veel worden afgestemd, zoals dat heet.
Ook moet de uitspraak van de rechter worden uitgewerkt. Die vond dat de nieuwe brug, zoals-ie in eerste instantie is ontworpen, te veel herrie maakt voor omwonenden. Terug naar de tekentafel dus.
Tegen de tijd dat er vervangen gaat worden zal de verbinding tussen het centrum en de TU-wijk lastig gaan worden. Uiteindelijk zal het natuurlijk allemaal goed komen.
Net als in de jaren zestig, toen de huidige versie van de Sint Sebastiaansbrug werd geopend. Ooit waren er alleen ophaalbruggen, vanaf halverwege de vorige eeuw werden het steeds meer 'basculebruggen'. Net als de 'bascule', het oude weeginstrument, hangt aan de ene kant van de as de brug en aan de andere kant het contragewicht. Veilig verstopt onder het wegdek.
Tiemen van der Reijken kwam in 1963 voor de krant een foto maken van het eerste schip dat de nieuwe Sebastiaansbrug passeerde. Ook de nieuwe generatie was aanwezig: rechtsonder aan de hand van opa, achter op het dek van het schip spelend in de box. Voorlopig doen we het er nog even mee, met de brug van toen...