Afbeelding

Hemd van het lijf - Tien vragen aan Philip Roozendaal

vaste rubrieken

Editie: Week 32, Jaargang 20 |

Philip Roozendaal (16) is programmeur en werkt met de Brit Jack Bromhead aan het project The Lawless online, een gratis online strategisch computerspel.

1. Waarom wilde je hier, in het gebouw van Delftstede, worden gefotografeerd?
“Vroeger had ik altijd gitaarles in dit gebouw. Als ik dan naar de ruimte liep waar die lessen werden gegeven, liep ik langs een etage waar een studio is waar games worden gemaakt. In de omgeving zijn er niet veel van dit soort studio’s, dus dit is de enige waar ik ben geweest.”

2. Wanneer ben je begonnen met gamen?
“Toen ik een jaar of vier was, speelde ik al Disneyspelletjes. Daarna zijn daar andere spellen bijgekomen en toen ik een jaar of twaalf was, begon ik met programmeren. Ik vond het geweldig om in bestaande spellen zelf dingen te veranderen. Dat deed ik bijvoorbeeld met spellen op mijn Playstation Portable. Daarna ging ik voor mezelf programmeren en dat doe ik nu non-stop.”

3. Wat is er zo leuk aan het programmeren van een game?
“Ik zie het als een collectie van media. Het gaat om het samenspel tussen een verhaal, beelden en muziek. Doordat je dat in een game allemaal samenbrengt, kun je een verhaal vertellen. Omdat games interactief zijn, kan dat verhaal per persoon verschillen. Nu ben ik een half jaar bezig met The Lawless online en dat is ook erg leuk.”

4. Hoe ben je bij het project betrokken geraakt?
“Ik heb al de nodige ervaring met het programmeren en voelde dat ik er klaar voor zou zijn om een spel te maken. Daarom heb ik op Newgrounds een oproep gezet dat ik mijn hulp aanbood. Ik kreeg meerdere reacties, waaronder ook van Jack Bromhead. Ik heb hem uitgelegd wat ik deed en hij was onder de indruk. Daarbij heb ik bewust mijn leeftijd niet vermeld.”

5. Waarom heb je niet meteen je leeftijd verteld?
“Omdat je dan toch minder snel serieus wordt genomen. Ik kan dan ook niet wachten tot ik achttien jaar ben. Ik merk het al bij mijn vrienden. Zij vinden het wel leuk, maar waren er vooral in het begin heel erg sceptisch over. Zelf spelen ze vooral commerciële spellen, zoals Fifa en dergelijke.”

6. Wat voor een soort game wordt The Lawless online?
“Het is een online roleplay strategy game, waarin je het tegen anderen kunt opnemen. Er zijn twee groepen die tegen elkaar spelen. Voor beide spelers is het de bedoeling om zoveel mogelijk plaatsen te veroveren van waaruit je de tegenstander uit kunt schakelen. Het gaat dus niet alleen om de actie, maar je moet ook in staat zijn om strategische keuzes te maken. Het is een spel waar je langere tijd plezier aan kunt beleven, doordat je tegen elkaar speelt. Daardoor gaat het spel gewoon niet snel vervelen. We hopen dat het spel in oktober of november online komt te staan. Geïnteresseerden kunnen alvast informatie vinden op de website www.indiegogo.com/thelawlessonline.”

7. Als ik burgemeester van Delft was, dan…
“…zou ik echt een andere baan zoeken, want die ambitie heb ik helemaal niet. Ik denk dat als ik het zou zijn, ik de gamesector in Delft meer zou ondersteunen. Op die manier zou ik ervoor willen zorgen dat Delft in elk geval in Europa koploper wordt op het gebied van het ontwerpen van games.”

8. Wat is jouw rol bij het maken van het spel precies?
“Ik heb de titel lead programmer gekregen. Dat betekent dat ik het spel van de grond af aan opbouw. De beelden, figuren en muziek worden gemaakt en ik zorg voor de functionaliteit. Jack Bromhead heeft op freelancebasis aan meerdere spellen gewerkt, nu maakt hij het spel en ben ik de enige programmeur die hij erbij betrekt.”

9. Welke spellen speel je zelf graag?
“Ik hou het meest van roleplay games. Wat ik echt een fantastisch spel vind is Chrono Trigger uit 1995. Het lijkt me echt geweldig om ooit zo’n soort game te kunnen ontwerpen. Verder vind ik de games uit de Final Fantasy-serie ook heel erg gaaf.”

10. Je bent nu aan je eerste game aan het werk. Wat zijn je toekomstplannen?
“Ik heb al de nodige aanbiedingen gehad om mee te werken aan spellen en dat ga ik ook doen. Op die manier kan ik aan mijn portfolio werken. Verder wil ik na mijn middelbare school software engineering gaan studeren. Ik wil geen speciale game-opleiding, omdat je dan in een bestaand sys-teem moet schrijven, terwijl ik liever zelf het systeem schrijf. Daarna hoop ik voor een grote gamestudio te mogen werken.” (AdW)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12