De Delftse racewagen, die over twee weken in Duitsland over het parcours zal scheuren.
De Delftse racewagen, die over twee weken in Duitsland over het parcours zal scheuren.

Domper èn goede generale repetitie voor Formula Student Team Delft

sport

Het wedstrijdseizoen van Formula Student Team Delft begon vorige week in Engeland beroerd met een diskwalificatie, maar van 9 tot 14 augustus kunnen ze zich revancheren. Dan staat in Hockenheim Formula Student Germany op de agenda.

Het is de belangrijkste wedstrijd van het jaar en het officieuze WK van de ontwerp- en racewedstrijd Formula Student. Het oudste studentteam van de TU Delft is de regerend kampioen en won vier van de laatste vijf edities. Wereldwijd doen meer dan 500 technische universiteiten aan Formula Student mee. Komende vrijdag test het team hun nieuwste raceauto nog een laatste keer op voormalig vliegveld Valkenburg.

De Delftse studenten staan bekend om hun ultralichte elektrische racewagens, waarmee ze in het verleden al vaak veel zwaardere en krachtigere concurrenten versloegen in de puntenklassementen van Formule Student. Het zijn kleine maar geavanceerde racewagens, die in 2.2 seconden naar 100 kilometer per uur kunnen accelereren.

De Delftse racewagen beschikt over onafhankelijke elektrische vierwielaandrijving, in eigen beheer ontworpen zeer kleine banden en als een van de weinige over een automatisch DRS systeem. Dit uit de Formule 1 bekende systeem zorgt ervoor dat de achtervleugel openklapt op de rechte stukken – voor meer snelheid, en weer dicht in de bochten – voor extra neerwaartse druk. Alles is geoptimaliseerd om zo snel mogelijk over de korte bochtige circuits te kunnen gaan.

Tegenslag
Het FS-seizoen begon voor de Delftse studenten traditioneel in Engeland, waar ze in 2014 en 2015 ook wonnen. "We lagen goed op koers voor een hattrick, maar werden in het laatste onderdeel gediskwalificeerd omdat onze voorvleugel een fractie te breed bleek te zijn", vertelt teammanager Bas aan de Stegge. "Dat was een domper, maar het goede nieuws was dat de racewagen het hele weekend probleemloos functioneerde, en dat is in eerdere jaren wel eens anders geweest. In die zin was het dus een goede generale repetitie voor het WK in Duitsland."