Raadslid Richard van Oevelen.
Raadslid Richard van Oevelen.

MRDH gaat onderzoek doen naar haalbaarheid nachtmetro

Politiek

Het onderzoek naar de financiële en technische haalbaarheid om metrolijn E tussen Den Haag en Rotterdam ook tijdens de nachturen te laten rijden wordt door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) na de zomer opgestart.

Dit werd vorige week duidelijk naar aanleiding van de antwoorden op de schriftelijke vragen van gemeenteraadslid Richard van Oevelen van Gemeentebelangen Pijnacker-Nootdorp aan het College van B en W van die gemeente.

Eind april diende raadslid Van Oevelen namens de samenwerkende lokale partijen Gemeentebelangen en LPN een motie in om binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag te pleiten voor een onderzoek naar de mogelijkheden om metrolijn E ook tijdens de nachtelijke uren te laten rijden.

"Een nachtmetro kan van grote toegevoegde waarde zijn. Niet alleen voor Pijnacker-Nootdorp, maar voor de regio als geheel", legt hij uit. "Denk bijvoorbeeld aan inwoners die uitgaan of avond- of nachtdiensten draaien. Gebruik kunnen maken van een nachtmetro geeft het nachtleven een extra impuls, het zal de economie ten goede komen en bovendien wordt het nachtelijke verkeer een stuk duurzamer. Dit verdient het om onderzocht te worden binnen de Metropoolregio, waarin alle voor- en nadelen tegen elkaar kunnen worden afgewogen. We moeten immers ook kijken hoe eventuele geluidsoverlast tegen kan worden gegaan", zo stelde het 24-jarige raadslid van Gemeentebelangen toentertijd tijdens de raadsvergadering. Uiteindelijk wist hij een meerderheid van de gemeenteraad van Pijnacker-Nootdorp te overtuigen om het college de opdracht mee te geven zich voor een onderzoek in te gaan zetten.

Niet alleen de gemeente Pijnacker-Nootdorp heeft de MRDH om een onderzoek verzocht. De gemeenteraad van Rotterdam heeft eveneens een verzoek gedaan, maar dan specifiek voor een nachtmetro gedurende de weekendnachten. De MRDH heeft het onderzoek inmiddels aan de beide gemeenten toegezegd.