Afbeelding

Waarom je regelmatig de content op je website moet updaten

Partnerbijdrage

Voor veel ondernemers is een website bouwen een eenmalig iets: Je laat een keer een website maken, je schrijft een aantal teksten voor op je site, zodat je wellicht wat beter vindbaar bent en that’s it. Dat is zonde, want met een beetje meer moeite kun je vaak veel bereiken wanneer je regelmatig je content bijwerkt. Daardoor is je content fris, actueel en vaak vind je tijdens het verbeteren allerlei dingen die je beter, geestiger of duidelijker kon verwoorden. Schrijven is herschrijven en op het internet zitten daar veel voordelen aan. SAM Online Marketing legt je graag het waarom en hoe uit van je content updaten.

Wat content updates doen voor je vindbaarheid
Door regelmatig de inhoud van je website te updaten, ga je op de lange termijn steeds verder stijgen in Google. Google houdt namelijk van veel en actueel als het op content aankomt. Wanneer je hoger scoort in Google ga je vaak vanzelf meer kliks pakken. Ga maar na. Jij klikt zelf toch ook voornamelijk op de 3 hoogste zoekresultaten? Zo werkt dat bij de meeste mensen. Een hoge positie in de zoekresultaten staat dus vrijwel gelijk aan meer kliks en daarom aan meer conversie. Met een hoge positie in Google op de juiste zoekwoorden valt daarom veel geld te verdienen.

Hoe gaat dat in zijn werk?
Google heeft een gigantische database. Daarin heeft het praktisch alles wat op het internet staat voor zichzelf overzichtelijk gemaakt. Dat doet het door robots het internet over te sturen die alle stukjes content op het internet lezen, analyseren en opslaan. Dat gaat allemaal in de database. Ook wordt historische data verzameld. Zo weet Google dus wat er allemaal is gebeurd met een pagina. Een robot van Google komt namelijk niet één keer langs. Hij komt veel vaker langs dan dat. Sterker nog, iedere keer dat een link naar jouw pagina verwijst komt die bot weer op jouw site uit. Waarschijnlijk wordt je site ongeveer iedere week wel een keer bezocht door Google en hoe relevanter je site wordt, hoe vaker je bezocht wordt door de robot. Daardoor ziet Google dus dat jouw content regelmatig wordt geüpdatet. Dat houdt in dat het waarschijnlijk wel actueel is. Ook betekent veel revisies dat er waarschijnlijk veel werk in heeft gezeten en dat er dus zorg in de pagina is gaan zitten. Omdat Google een computer is die zelf alleen kan rekenen en geen teksten kan interpreteren, probeert het ook op basis van dit soort metrieken een inschatting te maken van hoe betrouwbaar en relevant een website is.

Hoe houd je jouw content actueel?
Wanneer je een website hebt en je hebt al wat pagina’s geschreven, dan kun je ook monitoren welke pagina’s het goed doen en welke niet. Je kunt het beste de vuistregel aanhouden dat je aan goede pagina’s niets hoeft te doen zolang ze niet zakken. Pas dan wordt het tijd om de content te herzien. Je kunt die tijd en energie beter steken in de pagina’s die niet het beoogde effect hadden in de Google zoekresultaten. Probeer daar eens te bedenken op welke zoekwoorden je daarmee bovenaan zou willen komen en kijk vervolgens wat de concurrenten hebben gedaan. Hoeveel tekst hebben zij? Welke zoekwoorden hebben zij allemaal gebruikt en hoe vaak komen die zoekwoorden voor? Daarop kun je jouw content ook aanpassen. Maak je content wat meer als de content van de concurrent (niet kopiëren) en kijk wat er gebeurt.

Wat kun je nog meer doen om je content te verbeteren?
Naast het updaten en herschrijven van pagina’s kun je nog meer doen. Content is meer dan tekst en vaak kun je dus meer doen dan dezelfde tekst nog eens herschrijven. Wij geven een paar voorbeelden.

  • Interne links toevoegen: Vaak hoef je niet eens een hele tekst te herschrijven. Vaak is het al genoeg om een paar links binnen je site toe te voegen. Intern linken is vaak goed voor de vindbaarheid van je site. Het is vooral belangrijk dat je meer links laat gaan naar de belangrijkere pagina’s om zo aan te geven welke pagina’s belangrijk zijn.
  • Externe links aantrekken: Een andere manier om bepaalde pagina’s belangrijker te maken is door er links vanaf andere sites naartoe te laten gaan. Dat wordt ook wel linkbuilding genoemd.
  • Optimaliseren van afbeeldingen: Zoals we al zeiden is content meer dan alleen tekst. Heb je bijvoorbeeld zoekwoorden bij afbeeldingen verwerkt? Door de alt-tekst bij een afbeelding goed te gebruiken kun je een stuk beter vindbaar worden.


Door je content up-to-date te houden wordt je een stuk beter gevonden, omdat Google waarde hecht aan actuele informatie. Door beter vindbaar te zijn kun je ook meer klanten aantrekken en is je bedrijf op de lange termijn dus succesvoller. Wil jij nou ook succesvoller worden als bedrijf? Schakel dan een SEO marketing bureau in om echt te winnen op het internet!