Kleien is één van de methoden die Manon gebruikt om het leersysteem van kinderen te ontdekken. (Foto: EvE)
Kleien is één van de methoden die Manon gebruikt om het leersysteem van kinderen te ontdekken. (Foto: EvE)

'We ontdekken steeds meer hoe verschillend leerprocessen zijn'

kijk op de wijk

Manon Meijer is coach en begeleider voor kinderen en jongeren die 'anders leren'.

Dyslexie, dyscalculie, AD(H)D, hoogbegaafdheid of beelddenken. In de regel worden deze 'diagnoses' als een beperking gezien. Manon Meijer denkt daar anders over: "Dit zijn geen beperkingen, maar variaties in hoe mensen denken en leren. Het zijn talenten." En daarin weet zij zich steeds meer gesteund door de wetenschap: "We ontdekken steeds meer hoe verschillend leerprocessen (kunnen) zijn. Helaas is ons onderwijssysteem nog niet ingesteld op hoe deze kinderen kennis verwerven en verwerken." Met haar bedrijf 'The Bright Brain' wil Manon kinderen helpen om wèl goed te presteren, maar vooral: "dat de kinderen, hun ouders en hun onderwijzers meer inzicht krijgen in het leerproces van het kind."

Ingangen zoeken
Hoe ondersteun je kinderen die 'anders denken'? "Dat begint met het kind serieus nemen. Luisteren naar wat ze doen, wat goed gaat en wat niet. Daarna is het de kunst om ingangen te zoeken en te ontdekken wat het 'leersysteem' van het kind is. "Het hulpmiddel dat ik daarvoor gebruik is kleien. Met kleien ben je aan het kijken, aan het luisteren maar óók aan het voelen. Voor een beelddenker bijvoorbeeld kan een letter allerlei vormen hebben, alleen al door te draaien, op z'n kop te zetten of er van een andere kant naar te kijken. Dat kan heel verwarrend zijn bij het leren lezen. Met klei maak je er een vorm van en kun je het kind leren om te focussen." En zo zijn er allerlei manieren waarop Manon probeert inzicht te krijgen in hoe een kind leert. "Je gaat echt anders kijken naar kinderen. Op een gegeven moment vallen de diagnoses weg."

Training op maat
Wat het uiteindelijk oplevert? "Verbeterde concentratie, hoger zelfvertrouwen, maar vooral inzicht in het leerproces, en dat is een basis waarop je verder kunt." Ieder kind is anders en ieder trainingstraject is dan ook op maat. "Gemiddeld zijn het trajecten van zo'n 30 uur. Maar ik heb ook een speciaal kennismakingstraject van vier keer een uur, om in kaart te brengen wat de beste training voor het kind is. Ik geef ook speciale trainingen voor kinderen op de middelbare school. Dat gaat vooral over 'leren leren' en plannen." Daarnaast probeert Manon met haar stichting 'Elk Kind een Uitblinker' meer aandacht te krijgen voor het 'anders leren'. "We raken nu gewoon talenten kwijt, alleen omdat we ze niet herkennen. Dat moet anders kunnen." www.brightbrain.nl.